Examining reading comprehension in disadvantaged segregated classes: the role of class composition, teacher trust, and teaching learning strategies.
Auteurs
Dewulf, L., van Braak, J., & Van Houtte, M. (2020).

Abstract
Risico-studenten zijn oververtegenwoordigd in achtergestelde gesegregeerde lagere scholen. Vaak beginnen deze studenten met een onderwijsachterstand en hebben ze minder ouderlijke ondersteuning, wat hun meer afhankelijk maakt van de kwaliteit van hun onderwijs. Aangezien de kwaliteit van onderwijs in grote mate afhangt van de mechanismen op klasniveau, is het cruciaal om inzicht te krijgen in de verbanden tussen klasinput, procesvariabelen van leerkrachten en de resultaten van leerlingen. Een multilevel padanalyse werd uitgevoerd om de relatie tussen socio-economische en etnische klassamenstelling, vertrouwen van de leerkracht in studenten, onderwijsleerstrategieën, en begrijpend lezen in sociaal en etnisch achtergestelde gesegregeerde lagere klassen na te gaan. Een test begrijpend lezen, een leerkracht bevraging en video observaties van taallessen werden afgenomen (september – oktober 2013) bij een sample van 7- tot 8-jarige studenten (n = 271) en hun 22 leerkrachten. De socio-economische en etnische klassituatie had een significante impact op de leerstrategieën van leerkrachten, wat op zijn beurt positief gerelateerd was aan het begrijpend lezen van studenten. Onze resultaten onderlijnen de sleutelrol van het aanleren van leerstrategieën, wat de relatie tussen de socio-economische en etnische klascompositie en begrijpend lezen in achtergestelde, gesegregeerde lagere schoolklassen medieert. Beleidsimplicatie, limitaties en aanbevelingen voor toekomstig onderzoek worden bediscussieerd.
At-risk students are overrepresented in disadvantaged segregated primary schools. Often, these students begin with an educational delay and have less parental support, which makes them more dependent on the quality of their education. Since quality of education depends in great measure upon mechanisms at the class level, it is crucial to gain insight into the interrelations between class input, teacher process variables and student outcomes. A multilevel path analysis was conducted to explore the relationship between socioeconomic and ethnic class composition, teacher trust in students, teaching learning strategies, and reading comprehension in socially and ethnically disadvantaged segregated primary classes. A reading comprehension test, teacher questionnaire and video observations of language lessons were administered (September – October 2013) to a sample of 7- and 8-year-old students (n = 271) and their 22 teachers. The socioeconomic and ethnic class situation had a significant impact on teaching learning strategies, which in turn was positively related to students’ reading comprehension. Our findings underline the key role of teaching learning strategies, which mediates the relationship between the socioeconomic and ethnic class composition and reading www.jeugdonderzoeksplatform.be 2 comprehension in disadvantaged, segregated primary classes. Policy implications, limitations and directions for future research are discussed.
Referentie
Dewulf, L., van Braak, J., & Van Houtte, M. (2020). Examining reading comprehension in disadvantaged segregated classes: the role of class composition, teacher trust, and teaching learning strategies. RESEARCH PAPERS IN EDUCATION, 1–21
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1080/02671522.2020.1864766
Trefwoord(en)
Onderwijs; leerstrategieën; leerkracht vertrouwen; klasse compositie; onderwijs segregatie