The platform is the message? Exploring the relation between different social networking sites and different forms of alcohol use.
Auteurs
Vranken, S., Geusens, F., Meeus, A., & Beullens, K. (2020).

Abstract
Onderzoekers hebben reeds hun aandacht gevestigd op de rol van sociale netwerksites (SNS) in alcoholgedragingen van individuen. Deze cross-sectionele studie (N=950, Mleeftijd=20.78; 78% vrouwen), trachtte de relatie tussen blootstelling aan alcohol op Facebook, Snapchat, Instagram, en WhatsApp en verscheidene alcohol-gerelateerde uitkomsten (binge drinken en alcoholgebruik) te onderzoeken. Structural equation modeling werd gebruikt om de hypothesen te testen. De resultaten van dit onderzoek tonen in eerste instantie aan dat Facebook, Snapchat, Instagram en WhatsApp een positieve associatie kennen met alcoholgebruik via attitudes en sociale normen ten aanzien van alcohol. Ten tweede blijkt dat Snapchat en WhatsApp ook gerelateerd zijn aan binge drinken. Dit kan verklaard worden vanuit het gegeven dat gebruikers deze specifieke platformen meer geschikt vinden voor het delen van inhouden waarin meer problematische vormen van alcoholgebruik voorkomen. Deze studie toont aan dat verscheidene platformen geassocieerd zijn met verschillende alcoholgerelateerde uitkomsten en bijgevolg niet als homogene constructen beschouwd kunnen worden wanneer de relatie tussen SNS en alcoholconsumptie bestudeerd wordt.
Scholars have drawn attention to the role of social networking sites (SNS) in individuals’ alcohol use. This cross-sectional study (N=950; Mage= 20.78; 78% females), aimed to explore the relation between exposure to alcohol across Facebook, Snapchat, Instagram, and WhatsApp and different alcoholrelated outcomes (binge drinking and alcohol use). Structural equation modeling was used to test the hypotheses. First, the results indicate that Facebook, Snapchat, Instagram, and WhatsApp are positively related to alcohol use through attitudes and social norms towards alcohol use. Second, Snapchat and WhatsApp also appear to be associated with binge drinking. This might be explained by the fact that users consider the former platforms to be more suitable to share problematic forms of drinking. This study indicates that different platforms relate to different alcohol outcomes and can therefore not be treated as homogenous constructs when examining the relationship between SNS and alcohol consumption.
Referentie
Baert, S., Omey, E., Verhaest, D., & Vermeir, A. (2015). Mister Sandman, bring me good marks! On the relationship between sleep quality and academic achievement. Social Science & Medicine, 130, 91–98.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoord(en)
Alcohol use, binge drinking, Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp