Sexting, Mobile Porn Use, and Peer Group Dynamics: Boys’ and Girls’ Self-Perceived Popularity, Need for Popularity, and Perceived Peer Pressure.
Auteurs
Vanden Abeele, M., Campbell, S.W., Eggermont, S., & Roe, K. (2014)

Abstract
There is considerable concern about adolescents producing, consuming, and distributing sexual materials via mobile phone communication. The purpose of this study was to examine key aspects of peer influence and the peer context in relation to two such practices: sexting and mobile porn use. The results of a high-school survey study (N = 1,943) revealed that 6% of Flemish teens (11–20 years of age) have sent a sext, while 9% use mobile porn. Teens who were more popular with the other sex and with a greater need for popularity were more likely to report both behaviors. Boys’ mobile porn use was also predicted by perceived peer pressure. Same-sex popularity was unrelated to boys’ sexting behavior and mobile porn use; for girls, a negative relationship was found.
Er ontstaat veel ongerustheid omtrent adolescenten die seksueel getint materiaal maken, bekijken en verspreiden via telecommunicatie. Het doel van dit onderzoek is om de invloed en context van peers te onderzoeken in relatie met enerzijds sexting en anderzijds mobiel pornogebruik. De resultaten van een middelbare schoolsurvey (N = 1,943) toont aan dat 6% van de Vlaamse jongeren (11-20 jaar oud) ooit een sext verstuurde, terwijl 9% mobiel porno keek. Jongeren die populairder waren bij het andere geslacht en meer nood hadden aan populariteit, rapporteerden meer sexting en meer mobiel pornogebruik. Het mobiel pornogebruik van jongens wordt meer voorspeld door peer pressure. Populariteit bij eenzelfde geslacht was niet gerelateerd aan sexting en mobiel pornogebruik bij jongens; bij meisjes werd een negatieve correlatie gevonden.
Referentie
Vanden Abeele, M., Campbell, S.W., Eggermont, S., & Roe, K. (2014) Sexting, Mobile Porn Use, and Peer Group Dynamics: Boys’ and Girls’ Self-Perceived Popularity, Need for Popularity, and Perceived Peer Pressure, Media Psychology, 17:1, 6-33, DOI: 10.1080/15213269.2013.801725
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1080/15213269.2013.801725