Career Adaptability, Resilience, and Life Satisfaction Among Italian and Belgian Middle School Students.
Auteurs
Santilli, S., Grossen, S., & Nota, L. (2020).

Abstract
Jongeren hebben hulp nodig bij het plannen van hun toekomst, het ontwikkelen van positieve levenslopen en omgaan met sociaaleconomische omstandigheden. Met behulp van een life designbenadering hebben we de relatie geanalyseerd tussen loopbaanaanpassingsvermogen, veerkracht en levensvoldoening bij Belgische (N = 158) en Italiaanse (N = 158) leerlingen uit het secundair onderwijs. We veronderstelden dat het loopbaanaanpassingsvermogen, direct en indirect via veerkracht, de levenstevredenheid voorspelt. Bovendien voorspelden we dat het conceptuele model voor beide landen vergelijkbaar zou zijn. Elke respondent beantwoordde vragen over het aanpassingsvermogen, de veerkracht en de levenstevredenheid. De resultaten van de tweestapsbenadering voor structurele vergelijkingsmodellering tonen dat loopbaanaanpassingsvermogen direct en indirect, via veerkracht, gerelateerd is aan de levenstevredenheid van zowel Italiaanse als Belgische leerlingen. De resultaten hebben belangrijke implicaties voor het ondersteunen van middelbare scholieren in hun levensontwerpproces.
Youth need help with planning their future, developing positive life trajectories, and coping with socioeconomic conditions. Using a life design approach, we analyzed the relationship between career adaptability, resilience, and life satisfaction among Belgian (N = 158) and Italian (N = 158) middle school students. We hypothesized that career adaptability, directly and indirectly via resilience, would predict life satisfaction. Furthermore, we predicted that the conceptual model would be comparable between countries. Each participant completed self-report measures to assess career adaptability, resilience, and life satisfaction. The results obtained using a two-step approach to structural equation modeling suggest that career adaptability is directly and indirectly, through resilience, related to students’ life satisfaction in both Italian and Belgian students. These results have important implications for supporting middle school students in their life design process.
Referentie
Santilli, S., Grossen, S., & Nota, L. (2020). Career Adaptability, Resilience, and Life Satisfaction Among Italian and Belgian Middle School Students. The Career Development Quarterly, 68(3), 194–207.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1002/cdq.12231
Trefwoord(en)
Loopbaanaanpassingsvermogen, veerkracht, tevredenheid met het leven, life design, secundaire school