Sense of Futility as Subject of Disciplinary Action: Do Students With Negative Attitudes Toward the Educational System Get Disciplined More Often?
Auteurs
Degroote, E., & Van Houtte, M. (2020).

Abstract
School discipline research has demonstrated that the labeling of student behaviors as requiring disciplinary action is a selective process in which school staff take into account other factors than the characteristics of the behaviors. We argue that school staff react in a disciplinary way to students with negative attitudes toward the educational system. Concretely, we examined if feelings of futility caused students to suffer disciplinary consequences more often. Multilevel analysis was carried out on data of 2,358 students in 28 Ghentian (Belgium) schools that participated in the International Study of City Youth (ISCY). Results indicate that school staff do not react to students’ sense of futility directly by means of disciplinary actions, however, they impose disciplinary actions following disruptive behaviors on students displaying higher feelings of futility more often.
Onderzoek naar schooldiscipline heeft getoond dat het labellen van studenten hun gedrag als het vereisen van een disciplinaire maatregelen een selectief proces in dewelke het personeel van de school andere factoren in overweging neemt dan de karakteristieken van het gedrag. We stellen dat het personeel van de school disciplinair reageert naar leerlingen met een negatieve houding ten aanzien van het schoolsysteem. Meer concreet onderzoeken we of gevoelens van nutteloosheid bij studenten vaker leiden tot disciplinaire maatregelen. Er werd een mulitlevel-analyse uitgevoerd op data van 2358 studenten uit 28 Gentse scholen die deelgenomen hebben aan de International Study of City Youth (ISCY). De resultaten tonen aan dat het schoolpersoneel niet direct reageert op studenten hun gevoel van nutteloosheid aan de hand van disciplinaire maatregelen, maar dat ze disciplinaire maatregelen opleggen aan studenten die vaker gevoelens van nutteloosheid uiten.
Referentie
Degroote, E., & Van Houtte, M. (2020). Sense of Futility as Subject of Disciplinary Action: Do Students With Negative Attitudes Toward the Educational System Get Disciplined More Often? Behavioral Disorders, 0198742920961354.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
https://doi.org/10.1177/0198742920961354
Trefwoord(en)
school discipline, discipline gaps, student attitudes, sense of futility