How social and mass media relate to youth’s self-sexualization: Taking a cross-national perspective on rewarded appearance ideals.

Auteurs

Trekels, J., Karsay, K., Eggermont, S., Vandenbosch, L. (2018).

 PDF-versie

Abstract

Alhoewel mediablootstelling in verband is gebracht met cognitieve preoccupatie met uiterlijk, heeft onderzoek zelden de gedragsmatige zelfseksualisering van adolescenten onderzocht. Om deze kloof te dichten, onderzoekt de huidige studie onder 12- tot 16-jarigen (N = 1527; 50,2% meisjes) in Oostenrijk, België, Spanje en Zuid-Korea (1) of verschillende soorten mediagebruik gerelateerd zijn aan zelfseksualisering, (2) de verklarende waarde van beloonde uiterlijk idealen, en (3) welke modererend rol cultuur en gender hebben. Ondanks culturele variaties, verscheen er in alle landen een algemene trend van toenemende zelf-seksualisering met het gebruik van sociale media en het lezen van tijdschriften. Bovendien waren het lezen van vrouwenbladen en het belonen gerelateerd aan zelfseksualisering onder alle meisjes in de verschillende landen, wat suggereert dat meisjes mogelijk kwetsbaarder zijn voor de onderzochte effecten. Over het algemeen geeft deze studie een beter begrip van de unieke bijdrage van specifieke media-genres aan de zelf-seksualisering van jongeren en wijst op het belang van het gebruik van sociale media in de betrokkenheid van meisjes en jongens van uiterlijk seksualiserend gedrag in vier landen.

Although media exposure has been related to cognitive preoccupation with appearance, research rarely investigated adolescents’ behavioral self-sexualization. To address this gap, the present study among 12- to 16-year-olds (N = 1527; 50.2% girls) in Austria, Belgium, Spain, and South-Korea (1) investigates whether different types of media use relate to self-sexualization, (2) explores the explanatory value of rewarded appearance ideals, and (3) considers culture and gender as moderating factors. Despite cultural variation, a general trend of increasing self-sexualization with social media use and magazine reading appeared across the countries. Moreover, women’s magazine reading and rewards were related to self-sexualization among all the girls across the countries, which suggests that girls may be more vulnerable to the examined effects. Overall, this study provides a better understanding of the unique contribution of specific media genres to youth’s self-sexualization and points at the importance of social media use in girls’ and boys’ engagement in sexualizing appearance behaviors across four countries.

Referentie

Trekels, J., Karsay, K., Eggermont, S., Vandenbosch, L. (2018). How social and mass media relate to youth’s self-sexualization: Taking a cross-national perspective on rewarded appearance ideals. Journal of youth and adolescence, 47, 1440-1455

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1007/s10964-018-0844-3

Trefwoord(en)

Traditionele media, sociale media, internalizatie, beloning, zelfseksualisering, crosscultureel