Parental perceptions, attitudes and knowledge on European preschool children’s total screen time: the ToyBox-study.

Auteurs

Miguel-Berges, M., Santaliestra-Pasias, A., Mouratidou, T., Flores-Barrantes, P., Androutsos, O., De Craemer, M., … Moreno, L. A. (2020).

 PDF-versie

Abstract

ACHTERGROND: Kleuters spenderen een significant deel van hun wakkere uren sedentair. Ouders spelen een cruciale rol in het ontwikkelen en het vormen van de levensgewoonten van hun kinderen, vooral in de eerste levensjaren. Deze studie tracht ouderlijke percepties, attitudes en kennis wat betreft het sedentair gedrag van kleuters en de associatie met hun kijkgedrag qua televisie (TV)/video/Dvd’s en de totale schermtijd te evalueren. METHODE: Data werden verkregen uit een steekproef van 4836 kinderen (3,5-5,5 jaar), die deelnamen aan de multicenter ToyBox-studie tijdens de baseline (T0) en de 1-jaar follow-up (T1) periode. Data wat betreft het sedentair gedrag van kinderen werden verzameld via een gestandaardiseerde vragenlijst voor de hoofdverzorgers. RESULTATEN: Wat betreft de totale schermtijd, overstegen 66,6% van de kinderen op T0 en 71,8% op T1 in de controlegroep de aanbevelingen, waar de proportie in de interventiegroep varieerde van 69,7% op T0 tot 72,5% op T1. De kans op het overstijgen van de totale schermtijd was significant hoger wanneer de ouderlijke percepties wat betreft het limiteren van de totale schermtijd negatief waren [(zowel T0 en T1 en in de interventie en controlegroep (P < 0.05)]. Gelijkaardig was de kans op het overtijgen van de aanbevelingen wat betreft het bekijken van TV/video/dvd’s significant hoger (zowel T0 en T1 is geobserveerd in beide groepen) wanneer ouderlijke kennis wat betreft de aanbeveling ontbrak. CONCLUSIES: Kleuters waarvan de verzorgers regels aangaven om hun sedentair schermgedrag te limiteren waren minder waarschijnlijk om veel tijd door te brengen met het kijken van TV/video/dvd’s. Interventies om ouderlijke praktijken te verhogen zouden een veelbelovende aanpak kunnen zijn om de totale schermtijd van deze kinderen te verminderen, maar verdere studies zijn nodig om dit te bevestigen.

BACKGROUND: Preschool children spend a significant proportion of their waking hours being sedentary. Parents play a critical role in developing and shaping their children’s lifestyle behaviours, particularly in the early years of life. This study aims to assess parental perceptions, attitudes and knowledge of their preschool children’s sedentary behaviours and the association with children’s television (TV)/video/DVDs viewing and total screen time. METHODS: Data were obtained from a sample of 4836 children (3.5-5.5 years), participating in the multi-centre ToyBox-study at baseline (T0) and at 1-year follow-up (T1) periods. Data on children’s sedentary behaviours were collected via a standardized proxy-administered primary caregiver’s questionnaire.

RESULTS: Regarding total screen time, 66.6% of the children at T0 and 71.8% at T1 in the control group exceeded the recommendations, whereas the proportion in the intervention group varied from 69.7% at T0 to 72.5% at T1. The odds of exceeding total screen time recommendations were significantly higher when parental perceptions towards limiting the total screen time were negative [(both T0 and T1 and in the intervention and control groups (P < 0.05)]. Similarly, the odds of exceeding TV/video/DVDs viewing recommendations were significantly higher (both T0 and T1 is observed in both groups) when parental knowledge of recommendation were absent. CONCLUSIONS: Preschool children whose caregivers stated rules limiting their sedentary screen time were less likely to spend a high amount of time watching TV/video/DVDs. Interventions to increase parental practices may be a promising approach to decrease total screen time of preschool children but studies are needed to confirm this.

Referentie

Miguel-Berges, M., Santaliestra-Pasias, A., Mouratidou, T., Flores-Barrantes, P., Androutsos, O., De Craemer, M., … Moreno, L. A. (2020). Parental perceptions, attitudes and knowledge on European preschool children’s total screen time: the ToyBox-study. EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH, 30(1), 105–111.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1093/eurpub/ckz151