(Sub)national and supranational identity among majority and minority youth in superdiverse urban schools.

Auteurs

Clycq, N., Driezen, A., & Verschraegen, G. (2020)

 PDF-versie

Abstract

Dit artikel bestudeert de mate waarin etnische minderheid en etnische meerderheid studenten in sterk diverse stedelijke scholen identificeren met Vlaamse en Europese identiteit. Aan de hand hiervan tracht deze paper te bediscussiëren in welke mate deze sub-nationale en supranationale identiteiten kunnen functioneren als gedeelde identiteit binnen de meervoudige identeitsbelongings van tieners en wat de impact is van leerkracht ondersteuning en ervaren discriminatie in school op deze fenomenen. De analyse is gebaseerd op een onderzoek onder autochtoon Belgische studenten en studenten met een Marokkaanse herkomst in het vijfde en zesde jaar middelbaar onderwijs in Antwerpen, één van Europa’s meest diverse steden. De resultaten tonen aan dat Marokkaanse studenten zich sterker identificeren met een Europese identiteit dan met een Vlaamse identiteit, terwijl autochtoon Vlaamse studenten zich sterker identificeren met een Vlaamse identiteit eerder dan met een Europese identiteit. Dit resulteert in een grote identiteitskloof wat betreft Vlaamse identiteit, maar een veel kleinere kloof wat betreft Europese identiteit. Daarnaast tonen onze resultaten een positief effect van leerkracht ondersteuning op Vlaamse en Europese identiteit voor Belgische studenten, terwijl het enkel een positief effect heeft op Europese identiteit voor Marokkaanse studenten. De bredere implicaties van deze resultaten worden besproken.

This article studies the extent to which ethnic minority and ethnic majority students in highly diverse urban schools identify with Flemish and European identity. In doing so this paper aims to discuss to what extent these sub-national and supranational identities can function as shared identities within the multiple identity belongings of teenagers and what the impact is of teacher support and perceived discrimination in schools on these phenomena. The analysis is based upon a survey among Belgian native and Moroccan origin students in the 5th and 6th year of secondary education in Antwerp, one of Europe’s most diverse cities. The results show that Moroccan students identify more strongly with a European identity than with a Flemish identity, while Flemish native students identify more strongly with Flemish than with European identity. This results in a large ‘identity gap’ with respect to Flemish identity but a much smaller gap with respect to European identity. In addition, our results show a positive effect of teacher support on Flemish and European identity for Belgian students, while it only has a positive effect on European identity for Moroccan students. The broader implications of the findings are discussed.

Referentie

Clycq, N., Driezen, A., & Verschraegen, G. (2020) (Sub)national and supranational identity among majority and minority youth in superdiverse urban schools. Journal of Youth Studies.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1080/13676261.2020.1747604

Trefwoord(en)

Collectieve identiteit; onderwijs; etnische diversiteit; studenten; leerkrachten