When Individual Differences Meet Society: On the Complex Relationships Between Boredom Proneness, Material Deprivation, and Aspects of Subjective Well-Being Among Young Adolescents.

Auteurs

Spruyt, B., F. Van Droogenbroeck, J. Siongers, L. Bradt (2020)

 PDF-versie

Abstract

Hoewel verveling een uitgesproken emotionele ervaring is die veel voorkomt bij jongeren en die een breed scala aan persoonlijke en maatschappelijke problemen voorspelt, word het vaak over het hoofd gezien en slecht begrepen. Om die reden bestudeert dit artikel op basis van de Vlaamse gegevens van 2018 van de ‘International Survey of Children’s Well-Being’, hoe gevoelig jonge adolescenten (gemiddelde leeftijd = 12 jaar oud) zijn voor verveling. Confirmatorische factoranalyse toont dat de korte versie van de Boredom Proness Scale (kindversie) twee dimensies bevat die verwijzen naar interne – een moeilijkheid om jezelf geïnteresseerd en bezig te houden – en een externe stimulatie – de behoefte aan verandering en variatie in de situaties die men tegenkomt. Daaropvolgende regressienalyses toonden aan dat zowel de gevoeligheid voor verveling en sociale omstandigheden aspecten van subjectief welzijn voorspellen (d.w.z. verveling in de vrije tijd en tevredenheid met het leven. Onze analyses tonen complexe interacties tussen individuele verschillen en sociale omstandigheden met betrekking tot welzijnsaspecten.

Even though boredom has been shown to be a distinct emotional experience that is prevalent among youth and that predicts a wide range of personal and societal problems, it remains often overlooked and poorly understood. Therefore, based on the Flemish data from the 2018 edition of the International Survey of Children’s Well-Being, this article studies boredom proneness among young adolescents (average age = 12 years). Confirmatory factor analysis showed that the short version of the Boredom Proneness Scale–Child Version contains two dimensions referring to internal—a difficulty in keeping oneself interested and entertained—and external stimulation—the need for change and variety in the situations one encounters. Subsequent regression analyses demonstrated that both boredom proneness and social conditions predict aspects of subjective well-being (i.e., leisure boredom and life satisfaction). Our analyses revealed complex interactions between individual differences and social conditions with respect to aspects of well-being.

Referentie

Spruyt, B., F. Van Droogenbroeck, J. Siongers, L. Bradt (2020): When Individual Differences Meet Society: On the Complex Relationships Between Boredom Proneness, Material Deprivation, and Aspects of Subjective Well-Being Among Young Adolescents. Youth & Society [Online First].

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1177/0044118X20917828

Trefwoord(en)

Verveling, neiging tot verveling, jonge adolescenten, kind-gerapporteerde materiële deprivatie, ISCWeb