Young energy savers: exploring the role of parents, peers, media and schools in saving energy among children in Belgium.

Auteurs

Pearce, H., Hudders, L., & Van de Sompel, D. (2020)

 PDF-versie

Abstract

Klimaatsverandering is één van de grootste bedreigingen waar onze wereld mee geconfronteerd wordt. Daarom is het verminderen van energieverbruik en energieverspilling van groot belang. Hoewel kinderen de grootste begunstigden zijn van alle inspanningen om de klimaatsverandering te beïnvloeden, is er niet veel geweten over de energiebeperkingseducatie van jonge kinderen, wat verwijst naar de kennis, attitudes en morele reflecties van kinderen in relatie tot het verminderen van energieverspilling door het uitvoeren van beperkingsgedrag, en de impact die verschillende socialisatieagenten kunnen hebben op de ontwikkeling van energiebeperkingseducatie. In deze paper werden 29 diepgaande semigestructureerde interviews afgenomen in België met kinderen tussen de leeftijd van 6 en 12 jaar om een beter inzicht te krijgen in hun energiebeperkingseducatie en in hoe dit beïnvloed wordt door verschillende socialisatieagenten. De resultaten tonen dat kinderen sterke zelfstandige overtuigingen hebben ten aanzien van beperkingsgedrag. Ze ervaren negatieve emoties bij het praten over de consequenties van klimaatsverandering en het feit dat energie vaak verspild wordt. Energieverspilling werd ook geëvalueerd als immoreel gedrag. Vooral oudere kinderen hebben een basis begrip van klimaatsverandering en energie terwijl de impact van energiegebruik op het milieu onduidelijk blijft. De meeste kinderen doen aan energiebeperking uit persoonlijke voorkeur of hun bereidheid om zich aan een bepaalde norm te houden in plaats van door de impact op het milieu. Ouders en leerkrachten lijken de grootste impact te hebben op de vorming van de energiebeperkingseducatie van kinderen en worden daardoor gezien als de grootste socialisatieagenten. De invloed van media en leeftijdsgenoten lijkt minder sterk te zijn bij deze jonge kinderen.

Climate change is one of the biggest threats our world is facing. Therefore, reducing energy consumption and energy waste are of significant importance. Although children are the main beneficiaries of all efforts done to impact climate change, not much is known about young children’s energy curtailment literacy, which refers to children’s knowledge, attitudes and moral reflections related to reducing energy waste by performing curtailment behavior, and the impact different socialization agents might have on the development of energy curtailment literacy. In this paper, 29 in-depth semi-structured interviews were conducted in Belgium with children between the age of 6 and 12 to get better insights in their energy curtailment literacy and in how this is impacted by different socialization agents. Results show that children have strong self-efficacy beliefs toward curtailment behavior. They experience negative emotions when talking about the consequences of climate change and the fact that energy is often wasted. Energy waste was also evaluated as immoral behavior. Especially older children have some basic understanding of climate change and energy while the impact of energy use on the environment stays unclear. Most children perform energy curtailment out of personal preference or their willingness to conform to a set norm instead of its environmental impact. Parents and teachers appear to have the biggest impact on the formation of children’s energy curtailment literacy and are therefore considered to be the main socialization agents. The influence of media and peers appears to be less strong among these young children.

Referentie

Pearce, H., Hudders, L., & Van de Sompel, D. (2020). Young energy savers: exploring the role of parents, peers, media and schools in saving energy among children in Belgium. Energy Research & Social Science, 63.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1016/j.erss.2019.101392

Trefwoord(en)

Basisschool; kinderen; energiebeperkingseducatie; socialisatieagenten; semigestructureerde interviews; België