Early learning opportunities for children at risk of social exclusion: opening the black box of preschool practice.
Auteurs
Peleman, B., Vandenbroeck, M., & Van Avermaet, P. (2020).

Abstract
Beïnvloed door een toenemend aantal longitudinale studies die de positieve effecten van kleuteronderwijs aantonen, wordt Early Childhood Education and Care (ECEC) gekaderd als een potentiele gelijkmaker van kansen, die kinderen met risico op sociale exclusie en kinderen van families met een migratieachtergrond ten goede komt. Aangezien onderzoek naar de dagelijkste interacties in contexten van diversiteit en meertaligheid beperkt blijft, blijven de kwalitatieve processen waarmee de kleuterschool ongelijkheiden kan verminderen of juist reproduceren onderbelicht. In de huidige studie werden acht kinderen van dichtbij gevolgd gedurende hun eerste jaar in voorschoolse voorzieningen in de Vlaamse Gemeenschap van België door video observaties van hun dagelijkse interacties. De resultaten suggereren dat zowel de kwantiteit als de kwaliteit van individuele verbale interacties laag waren, met weinig opportuniteit voor taalproductie. De meerderheid van uitspraken door leerkrachten waren disciplinerend van aard. De weinige gevallen waar de thuistaal gebruikt werd in individuele interactie waren bedoeld om het gedrag van de kinderen beter te sturen. Door deze interacties van nabij te bestuderen, werden onbedoelde mechanismen die de gelijke distributie van leermogelijkheden hinderen, gevonden in alle klassen.
Influenced by a growing number of longitudinal studies showing positive effects of preschool attendance, Early Childhood Education and Care (ECEC) is framed as a potential equaliser of opportunities, benefitting children at risk of social exclusion and children from families with a migration background. However, as research into daily interactions in contexts of diversity and multilingualism remains scarce, the qualitative processes by which preschool may reduce or rather reproduce inequalities, remain under-theorised. In the present study, eight children were closely followed during their first year in pre-primary education in the Flemish Community of Belgium through video observations of daily interactions. The results suggest that both the quantity and quality of individual verbal interactions were low, with few opportunities for language production. The majority of utterances by teachers were disciplining in nature. The few occasions where a home language was used in individual interactions were intended to better direct the behaviour of the child. By closely observing these interactions, unintended mechanisms that hinder an equal distribution of learning opportunities were found in each of the classes.
Referentie
Peleman, B., Vandenbroeck, M., & Van Avermaet, P. (2020). Early learning opportunities for children at risk of social exclusion: opening the black box of preschool practice. European Early Childhood Education Research Journal, 28(1), 21–42.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1080/1350293X.2020.1707360
Trefwoord(en)
Kleuterschool; leerkracht-kind interacties; leermogelijkheden; transities; meertaligheid; onderwijs; taal; zorg