Parents’ role in adolescents’ leisure time use: from goals to parenting practices.
Auteurs
Vandereecken, A., Spruyt, B., & Bradt, L. (2020)

Abstract
Dit onderzoek is geïnspireerd op de ‘toolkit’ theorie van Ann Swidler en streeft naar een beter begrip over ouders hun opvoedingsstijlen en bijgevolg jongeren hun vrijetijdsbesteding en de verschillen naar sociale klasse die zich op dat vlak voordoen. Hiervoor werden 32 semigestructureerde face tot face interviews afgelegd met ouders uit de middenklasse en de arbeidersklasse in een kleine Belgische stad. Een inductieve thematische analyse toont substantiële sociale verschillen aan in de opvoedingsstijlen van de ouders voor drie verschillende opvoedingspraktijken: (1) het voorbeeld stellen, (2) conflicten oplossen, (3) het faciliteren van vrijetijdsactiviteiten. De interviews tonen dat deze verschillen voornamelijk gelinkt zijn aan sociale verschillen in de hulpbronnen die de ouders ter beschikking hebben: bij ouders uit de arbeidersklasse is er vaker een gebrek aan flexibele tijd, financiële hulpbronnen, een uitgebreid sociaal netwerk op dewelke ze kunnen steunen en de geïnstitutionaliseerde nodige attitudes, vaardigheden en ervaringen om deel te nemen aan bovengenoemde praktijken. We besluiten dat de geïnstitutionaliseerde vrijetijdsparticipatie van jongeren hoge voorwaarden eist van ouders en niet alle (arbeidersklasse) ouders kunnen deze inwilligen. Op die manier wordt de ongelijkheid binnen vrijetijdsbesteding gereproduceerd, eerder dan afgezwakt.
Inspired by Ann Swidler’s toolkit theory, this qualitative study aims to achieve a better understanding of social class differences in parenting practices and, in turn, in young people’s leisure time use. To that end, 32 semi-structured face-to-face interviews with parents from middle- and working-class families were conducted in a small city in Belgium. An inductive thematic analysis revealed substantial social class differences with respect to three parenting practices: (1) setting an example, (2) resolving conflicts and (3) facilitating leisure activities. The interviews showed that these differences were mainly linked to social class differences in parents’ resources: working-class parents more often lacked flexible time, financial resources, an extensive social network on which they could rely and the institutionally required attitudes, skills and experience to engage in the above-mentioned parenting practices. We conclude that young people’s (continued) institutional leisure participation puts high requirements on parents and not all (working-class) parents are able to live up to such requirements. In that way, contemporary leisure settings reproduce rather than mitigate inequality in the use of leisure time.
Referentie
Vandereecken, A., Spruyt, B., & Bradt, L. (2020). Parents’ role in adolescents’ leisure time use: from goals to parenting practices. Journal Of Childhood, Education & Society, 1(1), 43–62.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.37291/2717638X.20201130
Trefwoord(en)
Opvoedingsstijlen, adolescenten, vrijetijdsactiviteiten, hulpbronnen, sociale verschillen