Opinions towards physical activity interventions using Facebook or text messaging: focus group interviews with vocational school-aged adolescents.

Auteurs

Van Dyck, D., D’Haese, S., Plaete, J., De Bourdeaudhuij, I., Deforche, B., & Cardon, G. (2019).

 PDF-versie

Abstract

Haalbare en effectieve interventies om fysieke activiteit (FA) te promoten onder schoolgaande jongeren in het beroepsonderwijs zijn hard nodig. Sms-berichten en Facebook zijn haalbare en aanvaardbare leveringsmethoden voor FA-interventies onder jeugd. Nochtans is er weinig bekend over de mening van schoolgaande jongeren in het beroepsonderwijs wat betreft gedragsveranderende technieken die kunnen worden toegepast via Facebook of sms-berichten. Daarom is het ons doel om inzicht te krijgen in de meningen van schoolgaande jongeren in het beroepsonderwijs wat betreft het gebruik van verschillende gedragsveranderende technieken en wat betreft Facebook/sms-berichten als een leveringsmethode voor FA-interventies. Zes focusgroepen werden uitgevoerd met 41 adolescenten van het eerste jaar (12-14jaar) middelbaar beroepsonderwijs in Vlaanderen (België). In totaal namen 41 adolescenten deel en vulden ze een vragenlijst in over hun sms- en Facebook-gebruik voorafgaand aan de groepsdiscussies. De audio van deze focusgroep discussies werd opgenomen en geanalyseerd aan de hand van een thematische analyse in Nvivo. De participanten dachten dat verschillende gedragsveranderende technieken (bv. feedback geven, doelen stellen, zelfcontrole, sociale vergelijking) geïntegreerd kunnen worden in FA-interventies die sms-berichten en Facebook gebruiken en waren enthousiast over het deelnemen aan een dergelijke interventie. Ze gaven aan dat sms-berichten een gemakkelijke manier zijn om informatie te ontvangen over fysieke activiteiten en dat een groepspagina op Facebook ideaal is om informatie te delen met anderen. Deelnemers achten het heel belangrijk dat de groepspagina op Facebook alleen leeftijdsgenoten bevat met wie ze ook een offline connectie hebben. Daarnaast benadrukken adolescenten het belang van het hebben van autonomie (bv. om hun persoonlijke activiteitsdoelen te bepalen, om hun gedrag zelf te controleren) en om samen met vrienden actief te zijn. Deze kwalitatieve studie toont aan dat het gebruik van Facebook en sms-berichten veelbelovend is als een leveringsmethode voor FA-interventies onder schoolgaande jongeren in het beroepsonderwijs. De adolescenten waren enthousiast om deel te nemen aan een interventie die gedragsveranderende technieken integreert met sms-berichten of Facebook. The adolescents were keen to participate in an intervention that integrates behaviour change techniques using text messaging or Facebook. Feasible and effective interventions to promote among vocational school-aged adolescents are strongly needed. Text messaging and Facebook are feasible and acceptable delivery modes for PA interventions among youth. However, little is known about the opinion of vocational school-aged adolescents regarding behavioural change techniques that can be applied through Facebook or text messaging. Therefore, our aim was to gain insight into the opinions of vocational school-aged adolescents towards the use of different behaviour change techniques and towards Facebook/text messaging as a delivery mode for PA interventions. Six focus groups were conducted with 41 adolescents from the first grade (12-14years) of secondary vocational schools in Flanders (Belgium). In total 41 adolescents participated and completed a questionnaire about their text messaging and Facebook use prior to group discussions. Focus group discussions were audio-recorded and analysed using a thematic analysis method in Nvivo. Participants thought that different behaviour change techniques (e.g., providing feedback, goal setting, self-monitoring, social comparison) could be integrated in a PA intervention using text messaging and Facebook and were enthusiastic about participating in such an intervention. They indicated that text messages are an easy way to receive information about PA, and that a group page on Facebook is ideal to share information with others. Participants deemed it very important that the group page on Facebook would only include peers with whom they also share an offline connection. Furthermore, adolescents stressed the importance of having autonomy (e.g., to determine their personal activity goals, to self-monitor their behaviour) and of being active together with friends. This qualitative study revealed that the use of Facebook and text messaging is promising as a delivery method for PA interventions among vocational school-aged adolescents. The adolescents were keen to participate in an intervention that integrates behaviour change techniques using text messaging or Facebook.

Referentie

Van Dyck, D., D’Haese, S., Plaete, J., De Bourdeaudhuij, I., Deforche, B., & Cardon, G. (2019). Opinions towards physical activity interventions using Facebook or text messaging: focus group interviews with vocational school-aged adolescents. Health & Social Care in the Community, 27(3), 654–664.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1016/j.jebo.2019.10.014

Trefwoord(en)

Oefening; kwalitatief onderzoek; sociale netwerken; sms-berichten; jeugd; gedragsveranderende technieken; sedentair gedrag; botmassa; kinderen; gezondheid; meta-analyse; overgewicht; kindertijd