Does Alcohol Catch the Eye? Investigating Young Adults’ Attention to Alcohol Consumption.
Auteurs
Vincke, E., & Vyncke, P. (2017).

Abstract
Veel onderzoeken naar de motivatie van jonge volwassenen om te alcohol te consumeren zien hier de symbolische aspecten van over het hoofd. Onderzoek wijst echter uit dat het alcoholgebruik van jonge volwassenen ook wordt aangedreven door signaalmotivaties. Hoewel de interesse van een ontvanger een noodzakelijke voorwaarde voor een signaal is, heeft eerder onderzoek nog niet geverifieerd of drinkgedrag inderdaad de aandacht van jonge volwassenen trekt. Daarom hebben we twee studies uitgevoerd. Een tweedelige eye-tracking studie (N1 = 135, N2 = 140) toonde aan dat zowel jonge mannen als jonge vrouwen speciale visuele aandacht besteden aan het drinkgedrag van mannen en vrouwen. Bovendien bevestigde een recall-experiment (N = 321) dat waargenomen drinken bij mannen en vrouwen beter wordt onthouden dan waargenomen niet-signalerend, functioneel gedrag. Bovendien krijgen alcoholische dranken ook speciale aandacht, omdat ze beter werden teruggeroepen dan andere functionele producten, en ook niet-alcoholische dranken met een vergelijkbare kleur en vorm. Samenvattend toonden de experimenten duidelijk aan dat drinkgedrag van mannen en vrouwen als signaal kan worden gebruikt, aangezien beide gedragingen duidelijk functioneren als een aandachtstrekker. Aangezien alcoholische dranken meer aandacht trekken dan niet-alcoholische dranken, is deze aandacht duidelijk gekoppeld aan het alcoholelement van het drinkgedrag.
Many studies on young adults’ motivations for drinking overlook the symbolic aspects of alcohol use. However, research indicates that young adults’ alcohol consumption is also driven by signaling motivations. Although the interest of a receiver is a necessary prerequisite of a signal, no previous studies have verified whether drinking behavior indeed attracts young adults’ attention. Therefore, we conducted two studies. A two-part eye-tracking study (N1 = 135, N2 = 140) showed that both young men and young women pay special visual attention to male and female drinking behavior. Additionally, a recall experiment (N = 321) confirmed that observed male and female drinking is better remembered than observed nonsignaling, functional behavior. Moreover, alcoholic beverages also receive special attention, as they were recalled better than other functional products, and also nonalcoholic drinks similar in color and shape. In summary, the experiments clearly showed that male and female drinking behavior can be used as a signal, as both behaviors clearly function as an attention-attracting cue. Additionally, as alcoholic beverages draw more attention than nonalcoholic drinks, this attention is clearly linked to the alcohol element of the drinking behavior.
Referentie
Vincke, E., & Vyncke, P. (2017). Does Alcohol Catch the Eye? Investigating Young Adults’ Attention to Alcohol Consumption. Evolutionary Psychology, 15(3), pp. 1-13.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1177/1474704917730207
Trefwoord(en)
Jongvolwassenen, aandacht, alcoholconsumptie, eye tracking, recall, signaleren