The Implementation of Extended Examination Duration for Students with ADHD in Higher Education.
Auteurs
Jansen, D., Petry, K., Evans, S. W., Noens, I., & Baeyens, D. (2019).

Abstract
Recent toonde onderzoek aan dat een verlengde examenduur als effectief gezien werd door studenten met ADHD. Nochtans is de objectieve effectiviteit van deze accommodatie nog niet uitgebreid onderzocht. Deze studie komt tegemoet aan deze lacune in de literatuur. Een totaal van 30 studenten met ADHD en 30 overeenstemmende typische ontwikkeling van controles (TDC) participeerden in een simulatie van een levensecht examen. Ze vulden drie parallelle versies van een papier-en-pen test in drie tijdssituaties: 1u (+0%), 1u20 (+33%), en 1u30 (+50%). Wanneer ze een verlengde examenduur krijgen, gebruiken studenten met ADHD en TDC de extra tijd, maar verhoogt het hun prestatie niet. Bijkomend, strategieën in het maken van testen werden aangepast tot een zekere hoogte en strategieën die als effectief worden beschouwd (bijvoorbeeld kernwoorden markeren) werden zelden gebruikt door de studenten. Het wordt geconcludeerd dat een verlengde examenduur niet objectief effectief is in een experimenteel design. Beperkingen en aanbevelingen voor toekomstig onderzoek worden geformuleerd.
Recently, research indicated that extended examination duration was perceived as effective by students with ADHD. However, the objective effectiveness of this accommodation has not been researched extensively. This study addresses this gap in literature. A total of 30 students with ADHD and 30 matched typically developing controls (TDC) participated in a simulation of a real-life examination. They filled in three parallel versions of a paper-and-pencil test in three time conditions: 1 hr (+0%), 1 hr 20 min (+33%), and 1 hr 30 min (+50%). When granted extended examination duration, students with ADHD and TDC use extra time but their performance does not increase. In addition, testtaking strategies were altered to a limited extent, and strategies that are perceived as effective (e.g., marking key words) were rarely used by the students. It is concluded that extended examination duration is not objectively effective in an experimental design. Limitations and guidelines for future research are formulated.
Referentie
Jansen, D., Petry, K., Evans, S. W., Noens, I., & Baeyens, D. (2019). The Implementation of Extended Examination Duration for Students with ADHD in Higher Education. Journal of Attention Disorders, 23(14), 1746–1758.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1177/1087054718787879
Trefwoord(en)
Redelijke accommodaties; effectiviteit; hoger onderwijs; verlengde examenduur; ADHD