Awareness and willingness to perform CPR: a survey amongst Flemish schoolchildren, teachers and principals.
Auteurs
De Smedt, L., Depuydt, C., Vekeman, E., De Paepe, P., Monsieurs, K.G., Valcke, M., Mpotos, N. (2018)

Abstract
Het trainen van kinderen in cardiopulmonale reanimatie (CPR) is één van de strategieën om omstander-CPR in onze samenleving te vergroten. Het versterken van kennis en bewustzijn en het vergroten van de bereidheid om omstander-CPR uit te voeren, draagt bij aan een betere afloop na een hartstilstand. We vroegen schoolkinderen, leerkrachten en directeurs naar hun bewustzijn van het belang van CPR en hun bereidheid om het uit te voeren. Gedurende een periode van vier maanden werden Vlaamse schoolkinderen van 10 tot 18 jaar, leerkrachten en directeurs gevraagd een vragenlijst met drie delen in te vullen: (1) demografische gegevens, (2) CPR (training) ervaring en (3) houding ten aanzien van onderwijs en opleiding in CPR. In totaal vulden 390 schoolkinderen, 439 leerkrachten en 100 directeurs de vragenlijst in. Eerdere CPR-training werd gerapporteerd door 33% van de schoolkinderen (bij 82% als deel van het curriculum), door 81% van de leerkrachten en door 82% van de directeurs. Bereidheid om deel te nemen aan CPR-training was aanwezig bij 77% van de schoolkinderen, 79% van de leerkrachten en 86% van de directeurs, waarbij 88% van de directeurs overtuigd waren dat schoolkinderen CPR zouden moeten leren. De bereidheid om CPR uit te voeren in werkelijke situaties was 68% bij schoolkinderen, 84% bij leerkrachten en 92% bij directeurs. Schoolkinderen zijn zich heel bewust van het belang van CPR en zijn bereid de gerelateerde kennis en vaardigheden te verwerven. Opmerkelijk is de grote bewustheid onder directeurs en leerkrachten, wat een sterke basis vormt voor toenemende implementatie van CPR-training in scholen. Nochtans vermelden de meerderheid van de kinderen een gebrek aan trainingsmogelijkheden, wat de nood aan een sterkere implementatie benadrukt.
Training children in cardiopulmonary resuscitation (CPR) is one of the strategies to increase bystander CPR in society. Reinforcing knowledge and awareness and increasing willingness to perform bystander CPR contributes to a better outcome after cardiac arrest. We questioned schoolchildren, teachers and principals about their awareness of the importance of CPR and about their willingness to perform CPR. During a four-month period, Flemish schoolchildren aged 10-18 years, teachers and principals were invited to complete a survey consisting of three parts: (1) demographics, (2) CPR (training) experience and (3) attitude towards CPR teaching and training. In total, 390 schoolchildren, 439 teachers and 100 principals completed the survey. Previous CPR training was reported by 33% of the schoolchildren (in 82% as part of the curriculum) and by 81% teachers and 82% principals. Willingness to participate in CPR training was 77% in schoolchildren, 79% in teachers and 86% in principals with 88% of the principals convinced that schoolchildren should learn how to perform CPR. Willingness to perform CPR in a real-life situation was 68% in schoolchildren, 84% in teachers and 92% in principals. Schoolchildren are well aware of the importance of CPR and are willing to acquire the related knowledge and skills. Noteworthy is the larger awareness among principals and teachers, establishing a strong base for increasing implementation of CPR training in schools. However, a majority of children indicated a lack of training opportunities, highlighting the need for a stronger implementation.
Referentie
De Smedt, L., Depuydt, C., Vekeman, E., De Paepe, P., Monsieurs, K.G., Valcke, M., Mpotos, N. (2018). Awareness and willingness to perform CPR: a survey amongst Flemish schoolchildren, teachers and principals. Acta Clinica Belgica, 74(5), 297-316.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1080/17843286.2018.1482087
Trefwoord(en)
Basislevensondersteuning; cardiopulmonale reanimatie; kinderen; motivatie; schoolkinderen; scholen