Adaptive emotion regulation, academic performance and internalising problems in Flemish children with special educational needs: a pilot study.
Auteurs
Weymeis, H., Van Leeuwen, K., & Braet, C. (2019).

Abstract
Het klaar zijn voor school bij kinderen met bijzondere onderwijsbehoeften is nog steeds onvoldoende bestudeerd. De huidige studie onderzocht hoe de veronderstelde bi-directionele relatie tussen verminderde academische prestaties (AP) en internaliserende problemen (IP) positief beïnvloed zou kunnen worden. In dit verband werd het aangenomen dat de adaptieve emotieregeling van kinderen een cruciale rol speelt, aangezien het aangetoond is onafhankelijk gerelateerd te zijn aan verbeterde AP en verminderde IP. Nochtans moet het, om sterker bewijs te verzamelen voor deze aanneming, verder duidelijk gemaakt worden of adaptieve emotieregeling, AP en IP ook gezamenlijk verbonden zijn, en indien wel, hoe dit gereflecteerd wordt in kinderen met bijzondere onderwijsbehoeften. Om deze vraagstukken te verkennen, werden twee verschillende modellen getest in een cross-sectionele pilootstudie met 61 Vlaamse lagereschoolkinderen met bijzondere onderwijsbehoeften (39 jongens en 22 meisjes, gemiddelde leeftijd = 10.0 jaar). Leerkrachten rapporteerden op adaptieve emotieregeling, AP en IP. De resultaten tonen aan dat AP gedeeltelijk de relatie tussen adaptieve emotieregeling en IP medieert (Model 1), terwijl IP volledig de relatie tussen adaptieve emotieregeling en AP medieert (Model 2). Praktische implicaties, sterktes en beperkingen werden besproken.
School readiness of children with special educational needs (SEN) is still understudied. The present study examined how the presumed bidirectional relationship between impaired academic performance (AP) and internalising problems (IP) could be favourably influenced. In this regard, it was assumed that children’s adaptive emotion regulation plays a crucial role, as it was shown to be independently related to improved AP and fewer IP. However, to gain stronger evidence for this assumption, it should be further clarified whether adaptive emotion regulation, AP and IP are also jointly associated and, if so, how this is reflected in children with SEN. To explore these issues, two different models were tested in a cross-sectional pilot including 61 Flemish elementary school children with SEN (39 boys and 22 girls, mean age = 10.0 years old). Teachers reported on adaptive emotion regulation, AP and IP. The results indicated that AP partially mediated the relationship between
Referentie
Weymeis, H., Van Leeuwen, K., & Braet, C. (2019). Adaptive emotion regulation, academic performance and internalising problems in Flemish children with special educational needs: a pilot study. EUROPEAN JOURNAL OF SPECIAL NEEDS EDUCATION, 34(1), 124–135.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1080/08856257.2017.1421601
Trefwoord(en)
Klaar zijn voor school; bijzondere onderwijsbehoeften; adaptieve emotieregeling; acedemische prestaties; internaliserende problemen