De betekenis die jongeren geven aan hun vrije tijd.
Auteurs
Van der Eecken, A., & Bradt, L. (2019).

Abstract
In dit hoofdstuk vertrekken de auteurs vanuit de vaststelling dat, ondanks de inspanningen van beleidsmakers en onderzoekers om jongeren toe te leiden naar het bestaande georganiseerde vrijetijdsaanbod, er nog maar relatief weinig aandacht is besteed aan wat jongeren zelf belangrijk vinden in de vrije tijd. Op basis van de JOP-monitor 4 wordt daarom ingegaan op de betekenis die jongeren toekennen aan hun vrijetijdsactiviteiten. In de eerste plaats wordt nagegaan wat jongeren zoeken in hun vrije tijd, in de tweede plaats waarin jongeren onderling verschillen met betrekking tot deze zoektocht en tot slot hoe deze zaken zich verhouden tot deelname aan georganiseerde en ongeorganiseerde vrijetijdsactiviteiten. Uit de resultaten blijkt dat jongeren in grote mate hun leefwereld wil verruimen (‘nieuwe dingen ontdekken’), maar ook willen aansluiten bij het vertrouwde (‘vrienden ontmoeten’, ‘beter worden in bepaalde dingen’, etc.). Een ander doel is gedachten verzetten: vrije tijd is blijkbaar een belangrijke context om bezorgheden en beslommeringen af te schudden. Qua onderlinge verschillen wordt vastgesteld dat meisjes gemiddeld meer het sociale aspect nastreven en jongens hun onafhankelijkheid benadrukken. Jongeren met een migratieachtergrond lijken iets meer bezig te zijn met identiteitsverwerving (‘mezelf beter leren kennen’) dan jongeren zonder migratieachtergrond. Tevens wordt opgemerkt dat jongeren uit kansengroepen minder belang hechten aan uitdagingen in hun vrije tijd, mogelijk omdat zij in hun dagelijkse leven al meer worden geconfronteerd met uitdagingen. Een van de resultaten is daarbij dat leefwereldverbreding hierbij positief samenhangt met doelgroepgerichte verenigingen, sociale verenigingen en culturele activiteiten, maar negatief met het ondernemen van activiteiten met vrienden. Uitdagingen en geprikkeld worden is daarmee iets wat jongeren vaker ervaren in georganiseerde contexten.
Referentie
Van der Eecken, A., & Bradt, L. (2019). De betekenis die jongeren geven aan hun vrije tijd. In L. Bradt, S. Pleysier, J. Put, J. Siongers & B. Spruyt (Red.), Jongeren in cijfers en letters 4. Bevindingen uit de JOP-monitor 4, de JOP-kindmonitor en de JOPschoolmonitor 2 (pp. 229-250). Leuven: Acco.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Bijdrage in boek
ISBN – DOI
978-94-637-9223-3