Can School Diversity Policies Reduce Belonging and Achievement Gaps Between Minority and Majority Youth? Multiculturalism, Colorblindness, and Assimilationism Assessed.
Auteurs
Celeste, L., Baysu, G., Phalet, K., Meeussen, L., & Kende, J. (2019).

Abstract
Europese samenlevingen en scholen worden geconfronteerd met de uitdaging om immigrante minderheden van steeds diversere culturele achtergronden te accommoderen. In het licht van de kloof tussen minder- en meerderheidsgroepen op vlak van prestaties en het gevoel thuis te horen op scholen, onderzocht deze studie welk diversiteitsbeleid door scholen wordt gebruikt en welke aanpakken kleinere etnische kloven kon voorspellen. Om het diversiteitsbeleid te onderzoeken werden inhoudsanalyses gedaan van random geselecteerde Belgische middelbare scholen (n = 66). Cluster analyses onthulde verschillende aanpakken, waarin culturele diversiteit werd gewaardeerd, genegeerd of verworpen, in lijn met multiculturalisme, kleurblindheid en assimilationisme respectievelijk. Multilevel pad-modellen werden geschat om op een longitudinale manier diversiteitsbeleid te relateren aan het saamhorigheidsgevoel en de prestaties (zelf-gerapporteerd) van minderheden (N = 1747) en meerderheden (N = 1384) leerlingen na één jaar. Multiculturalisme voorspelde kleinere kloven op gevoel van thuishoren en prestaties; kleurblindheid en assimilationisme waren gerelateerd aan bredere prestatie- en saamhorigheidskloven, respectievelijk. Longitudinale effecten van kleurblindheid en prestaties werden gemedieerd door een (lager) oorspronkelijk gevoel van thuishoren.
European societies and schools face the challenge of accommodating immigrant minorities from increasingly diverse cultural backgrounds. In view of significant belonging and achievement gaps between minority and majority groups in school, we examine which diversity approaches are communicated by actual school policies and which approaches predict smaller ethnic gaps in student outcomes over time. To derive diversity approaches, we content-analyzed diversity policies from (n = 66) randomly sampled Belgian middle schools. Cluster analysis yielded different approaches valuing, ignoring, or rejecting cultural diversity in line with multiculturalism, colorblindness, and assimilationism, respectively. We estimated multilevel path models that longitudinally related diversity approaches to (N = 1,747) minority and (N = 1,384) majority students’ school belonging and achievement (self-reported grades) 1 year later. Multiculturalism predicted smaller belonging and achievement gaps over time; colorblindness and assimilationism were related to wider achievement and belonging gaps, respectively. Longitudinal effects of colorblindness on achievement were mediated by (less) prior school belonging.
Referentie
Celeste, L., Baysu, G., Phalet, K., Meeussen, L., & Kende, J. (2019). Can School Diversity Policies Reduce Belonging and Achievement Gaps Between Minority and Majority Youth? Multiculturalism, Colorblindness, and Assimilationism Assessed. Personality and Social Psychology Bulletin, 1-16
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1177/0146167219838577
Trefwoord(en)
Diversiteitsbeleid, multiculturalisme, kleurenblindheid, assimilationisme, prestatie