Like me (please?): Connecting online self-presentation to pre- and early adolescents’ self-esteem.
Auteurs
Meeus, A., Beullens, K., & Eggermont, S. (2019).

Abstract
Het doel van deze studie was de rol van sociale media in de ontwikkeling van zelfwaardering bij jonge adolescenten te onderzoeken. Resultaten van een cross-sectionele survey (n = 725, gemiddelde leeftijd = 11.61, SD = 1.01) ondersteunden een series van mediaties tussen online zelfpresentatie en zelfwaardering via zowel ervaren online populariteit als de nood aan populariteit. Meer specifiek vonden we dat zelfpresentatie op sociale media positief gerelateerd was de zelfwaardering van preen vroege adolescenten, via hun ervaren online populariteit (bv. ontvangen “likes”). Echter, resultaten toonden ook aan dat er een relatie was tussen online populariteit en iemands nood aan populariteit, dewelke negatief geassocieerd was met zelfwaardering. Resultaten toonden aan dat wanneer jonge adolescenten zich online profileerden, zij feedback zoals likes kunnen genereren. Alhoewel dat zulke positieve reacties positief geassocieerd zijn met zelfwaardering, zorgen zij ook voor een stijging in de afhankelijkheid van sociale media, die paradoxaal genoeg gerelateerd is aan een daling in zelfwaardering.
The aim of the current study was to examine the role of social media in building the self-esteem of younger adolescents. Results from a cross-sectional survey (N = 725, Mage = 11.61, SD = 1.01) provided support for a serial mediation between online self-presentation and self-esteem through both perceived online popularity and the need for popularity. Specifically, we found that self-presentation on social media was positively related to pre- and early adolescents’ self-esteem, via their perceived online popularity (e.g. receiving “likes”). However, results also revealed a relationship between online popularity and users’ need for popularity, which was in turn negatively associated with self-esteem. Findings indicate that when pre- and early adolescents engage in online self-presentation, they can generate feedback such as likes on social media. Although such positive appraisals are positively associated with their self-esteem, they also appear to provoke an increased dependence on social approval, which is paradoxically related to decreased self-esteem.
Referentie
Meeus, A., Beullens, K., & Eggermont, S. (2019). Like me (please?): Connecting online self-presentation to pre- and early adolescents’ self-esteem. New Media & Society. Advanced Online publication.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1177/1461444819847447
Trefwoord(en)
Nood aan populariteit, online populariteit, pre- en vroege adolescentie, zelfwaardering, zelfpresentatie, SNS