The impact of gender variance on adolescents’ wellbeing : does the school context matter?

Auteurs

Vantieghem, W., & Van Houtte, M. (2019).

 PDF-versie

Abstract

Scholen zijn vaak heteronormatieve omgevingen die het welzijn van LGB studenten negatief kunnen beïnvloeden. Er is echter minder geweten over de impact op gender-variante adolescenten (gendernonconforme adolescenten). Om die reden bestudeerd deze studie het welbevinden van gendervariante adolescenten aan de hand van hun gender (a)typicaliteit en de druk die ze ervaren voor genderconform gedrag, binnen verschillende schoolculturen. Deze schoolculturen worden gemeten aan de hand van het niveau van traditionele genderrol attitudes en homonegativiteit. Deze contextafhankelijke verbanden worden bestudeerd aan de hand van een steekproef van 4987 Vlaamse studenten, die drie keer bevraagd werden tussen 2012 en 2014. Multilevel regressieanalyses tonen dat zowel gendertypische als genderatypische adolescenten zich slechter voelen in heteronormatieve contexten in vergelijking met meer inclusieve scholen. Verder lijkt de sociale acceptatie van jongens afhankelijk te zijn van de genderconformiteit in heteronormatieve scholen eerder dan in inclusieve scholen. Over het algemeen, verzekeren inclusieve scholen een hoger welbevinden voor alle studenten (afgezien van hun geslacht of gendervariatie) en blijkt ook de relatie tussen studenten en leerkrachten centraal te staan om verschillen tussen scholen te verklaren. De implicaties voor schoolbeleid en onderzoek met betrekking tot heteronormativiteit en gendervariantie worden verder besproken.

Schools are often heteronormative environments, negatively influencing the wellbeing of LGB students. Less is known about the impact on gender-variant adolescents. Hence, this study investigates the wellbeing of gender-variant students— as evidenced by their gender (a)typicality and pressure for gender conformity—in different school cultures—as evidenced by the level of traditional gender role attitudes and homonegativity. We examine these context-dependent associations in a sample of 4987 Flemish students, who were questioned three times in 2012–2014. Multilevel regression analyses show that both gender-typical and atypical adolescents feel worse in heteronormative than inclusive schools. Furthermore, the social acceptance of boys seems to be more conditional on genderconformity in heteronormative than inclusive schools. Overall, inclusive schools ensure higher wellbeing for all students (regardless of sex or gender variance), and student–teacher relationships seem central in explaining these school differences. Implications for school policy as well as research considering heteronormativity and gender-variance are discussed.

Referentie

Vantieghem, W., & Van Houtte, M. (2019). The impact of gender variance on adolescents’ wellbeing : does the school context matter? Journal of Homosexuality, 1–34.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1080/00918369.2018.152281