‘t Antwerps jeugdcentrum is van iedereen: een kwalitatief onderzoek naar inclusieve communicatie om een grotere diversiteit aan jongeren te bereiken.

Auteurs

Van de Mosselaer, K., & Mortelmans, D. (2015).

 PDF-versie

Abstract

Vanuit de notie dat onze samenleving steeds diverser wordt en dat binnen de literatuur over
jongerencommunicatie een doelgroepspecifieke benadering overheerst, wordt in dit artikel de
communicatie van Antwerpse jeugdorganisaties onder de loep genomen. De auteurs schetsen op basis
van interviews met professionelen (n=5) en focusgroepen jongeren (14-26 jaar; n=49) een beeld hoe
de communicatie van een jeugdorganisatie kan bijdragen aan het inclusiever worden van deze
organisatie. De bevindingen, die gelezen kunnen worden als aanbevelingen voor het veld, laten zien
dat de ondervraagde jongeren enorm openstaan voor diversiteit en hiermee om wilden gaan. Dit wijst
erop dat een doelgroepspecifieke benadering niet per se hoeft, maar dat er beter kan worden ingezet
op het aanhaken van gedeelde interesses bij een diverse groep jongeren, op zelfparticipatie, op
vertrouwen en informeel contact.

Referentie

Van de Mosselaer, K., & Mortelmans, D. (2015). ‘t Antwerps jeugdcentrum is van iedereen: een kwalitatief onderzoek naar inclusieve communicatie om een grotere diversiteit aan jongeren te bereiken. Tijdschrift voor communicatiewetenschap, 43(2), 186-211.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel