How does knowledge about the criteria for an upcoming test relate to adolescents’ situational motivation in physical education?: a self-determination theory approach.

Auteurs

Haerens, L., Krijgsman, C., Mouratidis, A., Borghouts, L., Cardon, G., & Aelterman, N. (2019).

 PDF-versie

Abstract

De kennis van studenten over de criteria van een aankomende toets is een cruciale component van kwaliteitsbeoordeling. Gebaseerd op de zelfbeschikkingstheorie, onderzochten we of kennis over de criteria van een aankomende toets gerelateerd is aan de situationele motivatie van studenten en de ervaren angst tijdens lichamelijke opvoeding. We onderzochten ook of deze relaties het volgende zijn: (a) gemedieerd door op behoefte gebaseerde ervaringen; en (b) gemodereerd door de motiverende stijl van de leerkrachten. De deelnemers waren 659 studenten (55.54% jongens, 44.46% meisjes, gemiddelde leeftijd 14.72 jaar, standaardafwijking = 0.94) uit 40 klassen in 32 scholen, onderwezen door 39 verschillende leerkrachten lichamelijke opvoeding. Analyses aan de hand van ‘multilevel structural equation modeling’ toonden aan dat studenten met meer kennis over de criteria van een aankomende test de les meer waardeerden en er meer van genoten (d.w.z. autonome motivatie), en zich minder afstandelijk voelden (d.w.z. amotivatie). Relaties tussen kennis over de criteria en de situationele motivatie van studenten worden gemedieerd door de ervaren behoeftebevrediging. Meer specifiek, studenten die meer kennis hadden over de criteria voor een aankomende test voelden zich meer in controle over hun leerproces (d.w.z. autonome tevredenheid), voelden zich meer effectief in het bereiken van hun doelen (d.w.z. vaardigheid tevredenheid) en voelden meer connectie met de leerkracht (d.w.z. verwantschap tevredenheid). Ondanks dat relaties tussen kennis over de criteria en de motivatie van de studenten niet gemodereerd waren door de motivatiestijl van leerkrachten, vertoont de motivatiestijl van leerkrachten onafhankelijke relaties met de motivatie van studenten. Implicaties voor kwaliteitsbeoordeling en de motivatie van studenten in lichamelijke opvoeding worden besproken.

Students’ knowledge about the criteria for an upcoming test is a crucial component of assessment quality. Grounded in self-determination theory, we investigated whether knowledge about the criteria for an upcoming test related to students’ situational motivation and experienced anxiety during physical education (PE). We also examined whether these relations were: (a) mediated by need-based experiences; and (b) moderated by teachers’ motivating style. Participants were 659 students (55.54% boys, 44.46% girls, mean age 14.72 years, standard deviation = 0.94) out of 40 classes from 32 schools taught by 39 different PE teachers. Analyses through multilevel structural equation modeling showed that students with more knowledge about the criteria for an upcoming test valued and enjoyed the lesson more (i.e. autonomous motivation) and felt less aloof (i.e. amotivation). Relations between knowledge about the criteria and students’ situational motivation were mediated by experienced need satisfaction. Specifically, students who had more knowledge about the criteria for an upcoming test felt more in charge of their learning process (i.e. autonomy satisfaction), felt more effective in reaching their goals (i.e. competence satisfaction) and felt more connected to the teacher (i.e. relatedness satisfaction). Although relations between knowledge about the criteria and students’ motivation were not moderated by teachers’ motivating style, teachers’ motivating style displayed independent relations with students’ motivation. Implications for assessment quality and students’ motivation in PE are discussed.

Referentie

Haerens, L., Krijgsman, C., Mouratidis, A., Borghouts, L., Cardon, G., & Aelterman, N. (2019). How does knowledge about the criteria for an upcoming test relate to adolescents’ situational motivation in physical education?: a self-determination theory approach. European Physical Education Review.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1177/1356336X18783983

Trefwoord(en)

Beoordeling, motivatie, autonomy, studenten, zelfbeschikkingstheorie