Begin-of-school-year perceived autonomy-support and structure as predictors of end-of-school-year study efforts and procrastination: the mediating role of autonomous and controlled motivation.

Auteurs

Mouratidis, A., Michou, A., Aelterman, N., Haerens, L., & Vansteenkiste, M. (2018).

 PDF-versie

Abstract

In deze verkennende studie werd een steekproef van Belgische adolescenten (N=886) gerekruteerd om te onderzoeken in welke mate de motivatiestijl van leerkrachten verband heeft tot de kwaliteit van motivatie aan het begin van het schooljaar en de veranderingen in studie-inspanning en uitstelgedrag aan het eind van het schooljaar. Na controle voor initiële levels van studie-inspanning en uitstelgedrag en gedeelde variantie door lidmaatschap aan de klas, werd door pad analyse bevonden dat waargenomen ondersteuning van autonomie en structuur positief correleren aan autonome motivatie, wat op zijn beurt een voorspeller was voor verhoogde studie-inspanning en verlaagd uitstelgedrag aan het eind van het schooljaar. Deze resultaten worden bediscussieerd vanuit een theoretisch en praktisch standpunt.

In this prospective study, we recruited a sample of Belgian adolescents (N=886) to investigate to what extent perceived teachers’ motivating style relates to quality of motivation in the beginning of the school year and, in turn, changes in study effort and procrastination by the end of the school year. After controlling for initial levels of study effort and procrastination and for a shared variance due to classroom membership, we found, through path analysis, perceived autonomy support and structure to relate positively to autonomous motivation, which in turn predicted increased study effort and decreased procrastination at the end of the school year. The findings are discussed from a theoretical and practical standpoint.

Referentie

Mouratidis, A., Michou, A., Aelterman, N., Haerens, L., & Vansteenkiste, M. (2018). Begin-of-school-year perceived autonomy-support and structure as predictors of end-of-school-year study efforts and procrastination: the mediating role of autonomous and controlled motivation. Educational Psychology, 38(4), 435–450.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1080/01443410.2017.1402863

Trefwoord(en)

Zelfbeschikking, leeromgeving, adolescentie, leerstrategieën, pad analyse