Cartografie en analyse van het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers en OKAN-leerlingen. Het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers en OKAN-leerlingen in kaart brengen en kritisch analyseren.

Auteurs

Van Avermaet, P., Derluyn, I., De Maeyer, S., Vandommele, G., Van Gorp, K., Pulinx, R., Kemper, R., Verswijvel, K., De Bruyne, L., Vanthournout, G., Baeten, M., Keygnaert, I. (2017). 

 PDF-versie

Abstract

In opdracht van het departement Onderwijs en Vorming, werd in september 2014 gestart met de onderzoek naar het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) in het basis- en secundair onderwijs. Het Steunpunt Diversiteit en Leren was hoofdpromotor van dit onderzoek en werkte samen met partners verbonden aan Universiteit Gent, KU Leuven en Universiteit Antwerpen. Gedurende twee jaar (van 2014 tot en met 2017) werden de concrete praktijken van OKAN in kaart gebracht. Enkele resultaten: te veel anderstalige nieuwkomers (AN) kampen met problemen tijdens hun schoolloopbaan. Ze komen vaker in het watervalsysteem terecht, blijven vaker zitten, krijgen vaker een C-attest. Vooral het transitiemoment – van onthaal- naar reguliere klas – zorgt voor moeilijkheden, zowel in basis als in secundair. De reguliere leerkrachten blijken onvoldoende voorbereid of geprofessionaliseerd om de overgang vlot te laten verlopen. Het proces van taalverwerving, zo weten we uit ander onderzoek, neemt veel tijd in beslag (vaak zeven tot negen jaar), meer dus dan die enkele maanden of een jaar in het onthaalonderwijs. Zo’n leerproces vraagt om langere ondersteuning. Ook in de reguliere klas moet nog veel aandacht gaan naar het ondersteunen van de ontwikkeling Nederlands, en daar zijn scholen niet altijd op voorzien. Meer info over het project en links naar het eindrapport, de beleidsaanbevelingen en de samenvatting zijn te vinden op
http://www.steunpuntico.be/onderzoek/okans

Referentie

Van Avermaet, P., Derluyn, I., De Maeyer, S., Vandommele, G., Van Gorp, K., Pulinx, R., Kemper, R., Verswijvel, K., De Bruyne, L., Vanthournout, G., Baeten, M., Keygnaert, I. (2017). Cartografie en analyse van het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers en OKAN-leerlingen. Het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers en OKAN-leerlingen in kaart brengen en kritisch analyseren. OBPWO 14.03

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoekrapport

ISBN – DOI

N.v.t.