School context and ethnic minority adolescent religiosity : a longitudinal study.

Auteurs

Van der Bracht, K., Vervaet, R., D’hondt, F., Stevens, P., & Van Houtte, M. (2018).

 PDF-versie

Abstract

In deze studie wordt gekeken naar hoe de etnische samenstelling van een school de mate van religiositeit van haar leerlingen beïnvloedt. Er wordt gebruik van longitudinale survey-data. In de eerste wave werden 4322 leerlingen in de derde jaar van het secundair onderwijs bevraagd, drie jaar later werden van deze groep nog eens 3367 leerlingen bereikt. De leerlingen zaten toen in principe in de zesde jaar van het secundair onderwijs. Resultaten: allereerst stellen de onderzoekers bij het tweede meetmoment vast dat er sprake was van een verminderde religiositeit in het algemeen. Ook zagen de onderzoekers dat de etnische samenstelling van de school inderdaad de religiositeit van de leerlingen beïnvloedt: er is een positief verband tussen schoollopen op een etnisch gemengde school en veranderingen in religiositeit. Echter, de mate van religiositeit neemt niet toe in etnisch meer gemengde scholen; de daling van religiositeit is in dergelijke scholen eerder wat minder sterk. 

Previous research has shown that ethnic school composition can have an impact on a number of outcomes for pupils. The influence ethnic school composition has on pupils’ religiosity, however, has not received much attention. Furthermore, the few previous studies that have examined this relationship have relied on cross-sectional data, thus being unable to separate selection effects from causal effects. In this research note we use longitudinal data collected among pupils in the third (2011– 2012) and sixth grade (2014–2015) of secondary schools in Flanders, the northern part of Belgium. We examine changes in religiosity among pupils using cross-classified multilevel analyses. The results show that there is a positive impact of ethnic school composition on ethnic minority religiosity. This does not mean, however, that pupils become more religious in schools with a higher share of ethnic minority pupils. We rather see that a decline in religiosity among highly religious pupils is attenuated in schools with more ethnic minority pupils.

Referentie

Van der Bracht, K., Vervaet, R., D’hondt, F., Stevens, P., & Van Houtte, M. (2018). School context and ethnic minority adolescent religiosity : a longitudinal study. Journal for the Scientific Study of Religion , 1–9.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1111/jssr.12359

Trefwoord(en)

adolescents, school segregation, ethnic composition, Belgium