Nice or Naughty? The Role of Emotions and Digital Media Use in Explaining Adolescents’ Online Prosocial and Antisocial Behavior.
Auteurs
Erreygers, S., Vandebosch, H., Vranjes, I., Baillien E., & De Witte, H. (2016).

Abstract
De mogelijkheden en vooral de risico’s van digitale communicatietechnologieën bij jongeren zijn in de laatste twintig jaar uitvoerig bestudeerd. Er is echter minder gekend over hoe adolescenten online met elkaar interageren, vooral op het vlak van positieve interacties. Bovendien is het moeilijk om een gebalanceerd beeld te krijgen van het onlinegedrag van jongeren omdat online prosociaal en antisociaal gedrag zelden samen bestudeerd zijn. Daarom werd in deze studie gekeken naar beide dimensies van online sociaal gedrag, en hoe ze samenhangen met de emoties die adolescenten ervaren en hun gebruik van digitale media. Bevindingen toonden aan dat respondenten online meer prosociaal dan antisociaal gedrag vertoonden en ervoeren. Het ervaren van negatieve en positieve emoties was verbonden met online sociaal gedrag, en deze verbanden werden gemedieerd door het gebruik van sociale en audiovisuele media door de adolescenten, maar niet door gamen of functioneel internetgebruik. Het sociaal delen van emoties en de mood management theory worden gebruikt om de resultaten te bespreken.
Referentie
Erreygers, S., Vandebosch, H., Vranjes, I., Baillien E., & De Witte, H. (2016). Nice or Naughty? The Role of Emotions and Digital Media Use in Explaining Adolescents’ Online Prosocial and Antisocial Behavior. Media Psychology, 20(3), 374-400.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1080/15213269.2016.1200990