De arbeidsmarkt in Vlaanderen, Jaarreeks 2000, deel 4: Jongeren in Transitie.
Auteurs
Coppieters, P., H. Creten, Glorieux, I., Lanckweerdt, P., Laurijssen, I., Omey, E., Pustjens, H., Schatteman, T., Van de Velde, V., Van Damme, J., Van Der Hallen, P., Van Trier, W., Verhaest, D. & Verhofstadt, E. (2000)

Abstract
De studiegroep ‘Van Onderwijs Naar Arbeidsmarkt’ – kortweg SONAR – werkte met financiering van het Programma Beleidsvoorbereidend Onderzoek aan de uitbouw van een instrumentarium om de ontwikkelingen te peilen op het vlak van de overgang van school naar werk. Een eerste groep van 3010 Vlaamse 23-jarige jongeren werd in de periode oktober 1999 tot maart 2000 retrospectief bevraagd. In dit boek wordt het onderzoek gesitueerd en worden enkele eerste resultaten van deze survey geanalyseerd. In het eerste hoofdstuk gaat men dieper in op wie de 23-jarigen uit de SONAR-enquête zijn. Daarna bespreekt men hoe de transitie van secundair onderwijs naar arbeidsmarkt bij die jongeren verliep. Vervolgens bekijkt men de eerste stappen van jongeren op de arbeidsmarkt van dichterbij. In het vierde hoofdstuk worden de keuzes die jongeren maken op het gebied van onderwijs en jobs besproken en gaat men dieper in op hoe die keuzes door jongeren worden geëvalueerd. Ten slotte gaat men in het vijfde hoofdstuk specifieker in op enkele belangrijke aspecten van het intredeproces.
Referentie
Coppieters, P., H. Creten, Glorieux, I., Lanckweerdt, P., Laurijssen, I., Omey, E., Pustjens, H., Schatteman, T., Van de Velde, V., Van Damme, J., Van Der Hallen, P., Van Trier, W., Verhaest, D. & Verhofstadt, E. (2000). De arbeidsmarkt in Vlaanderen, Jaarreeks 2000, deel 4: Jongeren in transitie. Leuven: Garant
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Boek
ISBN
90-441-1074-8
Trefwoorden
Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, afgestudeerden, arbeidsmarkt, hoger onderwijs, opleidingsniveau