Het effect van immigratieachtergrond op de onderwijsverwachtingen van leerlingen in Vlaanderen: de rol van religieuze affiliatie en praktijken.

Auteurs

Hemmerechts, K., De Roeck, F., Kavadias, D. & Agirdag, O. (2014).

 PDF-versie

Abstract

Er is heel wat academisch werk verschenen over onderwijsverwachtingen of wat mensen denken en/of hopen te bereiken in het onderwijs. Recent is het verband tussen onderwijsverwachtingen en immigratieachtergrond onderzocht. De resultaten van dit soort onderzoek tonen aan dat leerlingen met een immigratieachtergrond hogere onderwijsverwachtingen lijken te hebben. Er is echter minder aandacht besteed aan mogelijke verklaringen voor dit verband. In deze bijdrage onderzoeken we of religieuze affiliatie en praktijk de relatie tussen immigratieachtergrond en onderwijsverwachtingen kunnen helpen verklaren. We gebruiken daarvoor de surveydata van de 2009-golf van de International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) bij leerlingen uit het tweede jaar van het Vlaams secundair onderwijs. We vonden dat leerlingen met een immigratieachtergrond een grotere kans hebben om hogere onderwijsverwachtingen te hebben dan leerlingen van autochtone origine. We vonden ook dat leerlingen met een andere religieuze affiliatie dan de christelijke, meer geneigd waren om deze verwachtingen te hebben. Dit in vergelijking met leerlingen die geen religieuze affiliatie beweren te hebben. De analyse toont verder ook aan dat onderwijsverwachtingen beter kunnen worden verklaard door de mate van deelname, dan wel door het zich identificeren met een bepaalde religie.

Referentie

Hemmerechts, K., De Roeck, F., Kavadias, D. & Agirdag, O. (2014). Het effect van immigratieachtergrond op de onderwijsverwachtingen van leerlingen in Vlaanderen: de rol van religieuze affiliatie en praktijken. Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, 13 (1), 16-28

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

0778-0443