Het ene kind met dyslexie is het andere niet… Implicaties uit begrijpend leesonderzoek en spellingsonderzoek voor diagnostiek en therapie.

Auteurs

Van Vreckem, C., & Desoete, A. (2015)

 PDF-versie

Abstract

Dyslexie is een ernstige lees- en/of spellingstoornis waarvan de kernsymptomen bij elk individu gelijk zijn. De verschijningsvorm of het fenotype kan wel verschillend zijn. Dit tonen we aan de hand van de resultaten van twee Vlaamse onderzoeken aan: één over spellingvaardigheden en één over begrijpend leesvaardigheden. De therapeut moet met deze vaststellingen rekening houden voor zijn dagelijks diagnostisch en therapeutisch handelen. Zo voorkomt hij dat een aanmeldingsklacht te eng benaderd wordt.

Referentie

Van Vreckem, C., & Desoete, A. (2015). Het ene kind met dyslexie is het andere niet… Implicaties uit begrijpend leesonderzoek en spellingsonderzoek voor diagnostiek en therapie. Logopedie, 58-66

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoord(en)

Dyslexie, spelling, ST 1-6, begrijpend lezen, VRBL, pseudowoorden, diagnostiek, test