Het sociale profiel van de Vlaamse student.
Auteurs
Rombauts, C. (2007).

Abstract
Dit hoofdstuk betreft een analyse van het sociale profiel van studerende jongeren in Vlaanderen, op basis van de cijfers uit de eerste JOP-monitor (N=1477). Vanuit de zorg betreffende sociale ongelijkheid in het onderwijs werd al meermaals gewezen op de invloed van de sociaaleconomische achtergrond op de studieprestaties en schoolloopbanen van kinderen. Ook met betrekking tot het hoger onderwijs blijkt deze zorg gegrond. De kans verder te studeren blijkt nog steeds sterk bepaald door de sociale en culturele kenmerken van het gezin van herkomst. Jongeren met hoger opgeleide en/of werkende ouders hebben meer kans de hogeschool of universiteit te betreden. Kinderen van lager opgeleide ouders echter hebben een veel kleinere kans verder te studeren, en doen ze dit toch, dan kiezen ze merendeels voor de hogeschool en niet voor de universiteit. Dit hoeft niet alleen te wijten te zijn aan de financiële capaciteiten van de ouders, maar de bevinding dat de ouders nog steeds de meeste studiekosten dragen, maakt dit element wel waarschijnlijk voor de optredende ongelijkheid. Daarbij zien we dat de universiteit vaak nog een extra indirecte financiële inspanning vraagt, daar naar de universiteit gaan vaak samengaat met op kamers gaan.
Referentie
Rombauts, C. (2007). Het sociale profiel van de Vlaamse student. In: N. Vettenburg, M. Elchardus & L. Walgrave (Red.), Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen uit de JOP-monitor 1. Lannoo: Leuven.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Hoofdstuk in boek (online in te zien via www.jeugdonderzoeksplatform.be publicaties boeken)
ISBN – DOI
978 90 209 71125