Ethnic composition of the primary school and educational choice: Does the culture of teacher expectations matter?
Auteurs
Thys, S., & Van Houtte, M. (2016).

Abstract
De auteurs onderzoeken of de verwachtingen van leerkrachten op het school-niveau de relatie medieert tussen de etnische samenstelling van scholen en de onderwijs keuze bij de overgang van basis- naar secundair onderwijs in Vlaanderen. Hiërarchische logistische modellen werden geschat met behulp van gegevens van 1049 leerlingen en 471 leerkrachten uit 36 scholen lager onderwijs in Gent en Antwerpen. De resultaten tonen aan dat de onderwijs keuzes van leerlingen ambitieuzer zijn in etnisch diverse scholen. Deze ambities worden getemperd door verwachtingen van leerkrachten op school-niveau (die lager zijn in zulke scholen). Dit onderzoek toont de belangrijke rol van de verwachtingen van leerkrachten aan voor de ontwikkeling van studenten in de steeds diverser wordende Vlaamse scholen.
Referentie
Thys, S., & Van Houtte, M. (2016). Ethnic composition of the primary school and educational choice: Does the culture of teacher expectations matter? Teaching and Teacher Education, 59, 383–391. http://doi.org/10.1016/j.tate.2016.06.011
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Journal Article
Trefwoorden
Social ongelijkheid, onderwijskeuze, primair onderwijs, etnische compositie, verwachtingen van leerkrachten