Let’s talk about sex: audience research of Flemish teenage television viewers and their view on sexuality.
Auteurs
Van Damme, E. & Biltereyst, D. (2012).

Abstract
De seksuele identiteit van tieners wordt gevormd binnen een complexe culturele context waarin het onderwerp van het beschermen van ‘onschuldige’ kinderen/tieners tegen seksueel suggestieve beelden hoog op de publieke agenda staat. Beelden over intieme relaties en seksualiteit zijn volop te zien in de media. Ongerustheid over de ‘beschadiging’ van tieners door geseksualiseerde media heeft ervoor gezorgd dat dit onderwerp reeds veel onderzoekaandacht heeft gekregen. Echter, geseksualiseerde, gemediatiseerde representaties kunnen tieners ook empoweren en emanciperen aangezien zij actieve en kritische media consumenten zijn. Het doel van deze studie is bestuderen hoe jongeren in Vlaanderen fictionele seksuele verhalen consumeren en hoe deze verhalen helpen in het ontwikkelen van een seksuele identiteit. Een kwalitatieve benadering werd gebruikt met 57 tieners, ingedeeld in acht focusgroepen. Zowel seksuele normen en waarden als seksuele dubbele standaarden en seksuele verhalen werden bediscussieerd. Praten over en kijken naar seks op televisie is minder een taboe geworden bij tieners maar dat impliceert niet dat wat zij toelaten ongelimiteerd is. Traditionele normen en waarden met betrekking tot relaties en seksualiteit worden nog steeds sterk gewaardeerd en hoewel de meeste respondenten tolerant zijn ten opzichte van vrijblijvende seks met anderen, distantiëren zij zichzelf van dergelijk gedrag.
Teenage sexual identity is shaped within a complex cultural landscape in which the issue of protecting the ‘innocent’ (children/teens) from sexually suggestive images is high on the public agenda. Intimate relationships and sexuality have entered the public domain and are presented on the screen, offering audiences possible roles to play in reality. Trepidation of teenagers being ‘corrupted’ by sexualised media has urged many scholars to investigate this issue. However, sexualised, mediatised representations can also empower and emancipate teens who are often savvy, active and critical media consumers. We aim to study how young audiences (aged 14 19) in Flanders consume fictional sexual scripts, and how these scripts can help in the development and articulation of sexual identity. A qualitative approach was taken using 57 teenagers divided into eight, in-depth focus groups. Sexual norms and values, as well as the sexual double standard and sexual scripts were discussed. Talking about and watching televised sex has become less of a taboo among teens, but this does not imply their permissiveness is unlimited. Traditional norms and values regarding relationships and sexuality are still highly valued, and although most respondents are tolerant towards casual sex by others, they distance themselves from such behaviour.
Referentie
Van Damme, E. & Biltereyst, D. (2012). Let’s talk about sex: audience research of Flemish teenage television viewers and their view on sexuality. Journal of Youth Studies, 1, 1-17.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN
10.1080/13676261.2012.710744