Early school leaving and the cultural geography of high schools.
Auteurs
Smyth, J., & Hattam, R. (2002).

Abstract
Op basis van interviews met 209 Australische jongeren over hun ervaringen met de school en het besluit de school te verlaten, presenteren deze onderzoekers drie archetypen van wat ze de ‘culturele geografie’ van de school noemen: er is een ‘agressieve’ cultuur, een ‘passieve’ cultuur en een ‘actieve’ cultuur. Verwijzend naar Bourdieu’s notie van scholen als ‘spaces of regulated confrontation’ dient deze typologie als een verbeelding van hoe scholen zich als actieve actors positioneren in relatie tot hun leerlingen en cultuur binnen de schoolmuren. Aan de hand van interviewfragmenten duidden de auteurs met dit tentatieve theoretische raamwerk gebeurtenissen die plaatsvinden in de periode voorafgaand aan het voortijdige schoolverlaten met betrekking tot relatie tussen leerling en school.
Referentie
Smyth, J., & Hattam, R. (2002). Early school leaving and the cultural geography of high schools. British Educational Research Journal, 28(3), 375- 397.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISSN
ISSN 0141-1926 (Print), 1469-3518 (Online)
Trefwoorden
Probleemgedrag; schoolloopbanen; kansenongelijkheid