How humor makes or breaks student-teacher relationships : a classroom ethnography in Belgium.

Auteurs

Van Praag, L., Stevens, P., & Van Houtte, M. (2017). 

 PDF-versie

Abstract

Nederland

In deze studie wordt humor in de klas onderzocht, met name in de interacties en relatie tussen leerkracht en leerlingen. De onderzoekers laten op basis van etnografisch onderzoeksmateriaal (observaties in de klas in drie middelbare scholen in Vlaanderen) duidelijk dat humor een belangrijk onderdeel uitmaakt van de interacties tussen leerkracht en leerlingen en verschillende functies kent. Leerkrachten proberen het in te zetten om leerlingen tot leren te laten komen, leerlingen gebruiken het om hun gevoelens ten aanzien van school te omschrijven. De onderzoekers vonden verschillen in het gebruik van humor naargelang de onderwijsvorm. In academische vormen, staat humor vaak in relatie tot de lesstof en is zodoende gebaseerd op kennis, en daardoor misschien iets ontoegankelijker van karakter. In de beroepsrichtingen, staat humor los van deze kennis en stof. Dit wil echter niet zeggen dat deze humor ook niet uitsluitend kan werken. Er wordt opgemerkt dat dat congruentie in stijl tussen leerkracht en leerlingen belangrijk is om conflicten en spanningen te vermijden.

Engels

Humor characterizes daily classroom interactions and strengthens or weakens student-teacher relationships. Making use of ethnographic classroom observations, we examine how humor relates to student-teacher relationships. Results show that humor in the classroom serves different functions. While teachers use humor to facilitate teaching and learning, students apply it to express their attitudes towards school and teachers. The use of humor varies across classrooms and tracks. Our findings suggest the importance of analyzing the use of humor in classrooms for teachers (in training), and point to broader implications in relationship to the maintenance of and resistance to social inequalities in education.

Referentie

Van Praag, L., Stevens, P., & Van Houtte, M. (2017). How humor makes or breaks student-teacher relationships : a classroom ethnography in Belgium. Teaching and Teacher Education, 66, 393–401.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN

10.1016/j.tate.2017.05.008

Trefwoorden

Leerling-leerkracht relatie; humor; Onderwijsstijl; België; Ethnografie