Motivational profiles for secondary school physical education and its relationship to the adoption of a physically active lifestyle among university students.
Auteurs
Haerens, L., Kirk, D., Cardon, G., De Bourdeaudhuij, I., & Vansteenkiste, M. (2010).

Abstract
Het promoten van een actieve levensstijl is een van de centrale doelen van Lichamelijke Opvoeding (LO). Deze studie heeft tot doel het onderzoeken van de relatie tussen de motivatie van studenten voor LO en het activiteitsniveau, daarbij gebruikmakend van de zelfdeterminatietheorie als een theoretisch kader. Een retrospectief design werd gebruikt waarbij 2617 universiteitsstudenten betrokken werden, waarvan 878 (33,5 procent) mannen. Gevalideerde vragenlijsten werden gebruikt om de motivatie voor LO, activiteitsniveaus in de middelbare school en activiteitsniveaus in de universiteit te meten. Een combinatie van hiërarchische en niet-hiërarchische clusteranalyses werden gebruikt om motivationele profielen voor LO op te stellen. Verschillen in activiteitsniveaus werden geanalyseerd gebruikmakend van MANCOVAS. De resultaten toonden aan dat studenten met meer optimale (meer autonome) motivationele profielen vaker een overdracht aangeven en aangeven meer actief te zijn op de middelbare school en in de beginnende volwassenheid. Het implementeren van strategieën die zelfgestuurde motivatie bevorderen, zou kunnen resulteren in het aannemen van een meer actieve levensstijl bij studenten.
The promotion of an active lifestyle is one of the central aims of physical education (PE). The present study aimed at investigating the relation between students’ motivation for PE and activity levels using self-determination theory as a guiding framework. A retrospective design was used involving 2617 university students, of which 878 (33.5 percent) were male (age 20.6 1.9). Validated questionnaires were used to measure motivation for PE, self-reported concurrent (activity levels at secondary school) and delayed transfer (activity levels at university). A combination of hierarchical and non-hierarchical cluster analyses was used to generate motivational profiles for PE. Differences in activity levels were analysed using MANCOVAS. The results revealed that students with more optimal (i.e. more autonomous) motivational profiles reported more transfer and reported being more active at secondary school and in early adulthood. Implementing strategies that enhance selfdetermined motivation might result in more students’ adopting an active lifestyle.
Referentie
Haerens, L., Kirk, D., Cardon, G., De Bourdeaudhuij, I., & Vansteenkiste, M. (2010). Motivational profiles for secondary school physical education and its relationship to the adoption of a physically active lifestyle among university students. European Physical Education Review, 16(2), 117-139.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN
10.1177/1356336X10381304