School as a space of socialization and prevention.

Auteurs

Theimann, M. (2015)

 PDF-versie

Abstract

Als één van de meest belangrijke elementen tijdens het socialisatieproces dat zich doorheen de adolescentie voltrekt, worden scholen als een belangrijke plaats bekeken voor de preventie van criminaliteit. Hoewel diverse programma’s binnen dit kader zijn ontwikkeld, missen de meeste daarvan een degelijke theoretische basis. In dit artikel worden daarom diverse criminologische leertheorieën besproken om mogelijke aanknopingspunten te vinden voor een succesvolle schoolgebaseerde criminaliteitspreventie.

Verschillende hypothesen die afgeleid werden uit deze theorieën omtrent de rechtstreekse en onrechtstreekse invloed van student-leerkracht relaties op attitudes van leerlingen en toekomstig zelfgerapporteerd delinquent gedrag worden vervolgens geanalyseerd op basis van de eerste vier golven (leeftijd 13 tot 16 jaar) van de Duitse studie ‘Crime in the Modern City’. Deze studie wordt sinds 2002 ingevuld door leerlingen uit 40 scholen in de stad Duisburg. In totaal bestaat het bestand dat in dit artikel wordt gebruikt uit 1769 leerlingen uit alle onderwijsvormen in het Duitse onderwijssysteem.

De resultaten van deze analyses suggereren dat de kwaliteit van de student-leerkracht relatie als een causale link fungeert in de ontwikkeling van delinquent gedrag tijdens de adolescentie. Dit betekent dat een focus op deze relatie een veelbelovend startpunt betekent voor te ontwikkelen programma’s ter preventie van criminaliteit.

Referentie

Theimann, M. (2015). School as a space of socialization and prevention. Journal of Youth Studies, 1-25.

Taal

Engels

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Daderschap, preventie