Not just Robo-students: why full engagement matters and how schools can promote it
Auteurs
Connor, J. & Pope, D. (2013).

Abstract
Onderzoek lieert sinds lang academisch engagement aan positieve social, psychologische en fysieke ontwikkelingsuitkomsten. Toch, tonen studies in goedpresterende scholen aan dat sommige studenten die hard werken op school hun mentale en fysieke gezondheid inruilen voor hoge punten. AZo’n onderzoek vraagt om verder onderzoek en een betere operationalisering van academisch engagement. Deze studie onderzoekt academisch engagement bij 6294 studenten van 15 hoogpresterende scholen. De resultaten tonen aan dat tweederde van de studenten van deze scholen niet helemaal geëngageerd zijn in hun academisch schoolwerk, ook zeggen weinigen te genieten van hun schoolwerk. Deze factoren zijn gerelateerd aan schoolstress, spieken en stressymptomen. Hoog engagement gaat samen met en goede leerkracht-leerling relatie.
Referentie
Connor, J. & Pope, D. (2013). Not just Robo-students: why full engagement matters and how schools can promote it. Journal of Youth and Adolescence, 42, (9), p.1426-1442.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Schoolwelbevinden