Delighted when approved by others, to pieces when rejected: Children’s social anxiety magnifies the linkage between self- and other-evaluations.

Auteurs

Reijntjes, A.H.A., Thomaes, S.C.E., Boelen, P.A., van der Schoot, M., Orobio de Castro, B. & Telch, M.J. (2011).

 PDF-versie

Abstract

Sociaal angstige kinderen hechten doorgaans veel belang aan de wijze waarop ze door anderen geëvalueerd worden. De exacte mate waarin zij hun tijdelijke zelfwaardegevoelens baseren op sociale goed- of afkeuring is echter nog steeds onduidelijk. Het is ook nog steeds onduidelijk of deze vorm van zelfwaardering, die zo sterk gebaseerd is op de goedkeuring van anderen, zowel gelinkt is aan sociale angst als aan depressie, of specifiek aan één van beide. In deze studie werden veranderingen in zelfwaardegevoelens van kinderen als gevolg van een gemanipuleerde ‘peerevaluatie’ gemeten. Deelnemers (188 jongeren tussen 10 en 13 jaar oud) werden volledig toevallig toegewezen aan één van de volgende condities: een gunstige peer-evaluatie of een negatieve peerevaluatie. Hun zelfgerapporteerde zelfwaardegevoelens werden gemeten voor en na het krijgen van de evaluaties. Er werd gekeken in welke mate veranderingen in zelfwaardegevoelens voorspeld konden worden op basis van sociale angst en depressie bij de participanten. De resultaten tonen aan dat kinderen met een hoge mate van ‘sociale angst’ een significant sterkere stijging in hun zelfwaardegevoel ervaren als gevolg van positieve evaluaties door anderen, maar ook een significant sterkere daling als gevolg van negatieve evaluaties. Er was geen link tussen depressie en de veranderingen in zelfwaardegevoelens. De auteurs concluderen dat de zelfwaardegevoelens van sociaal angstige kinderen sterk gebaseerd zijn op wat anderen over hen denken.

Referentie

Reijntjes, A.H.A., Thomaes, S.C.E., Boelen, P.A., van der Schoot, M., Orobio de Castro, B. & Telch, M.J. (2011). Delighted when approved by others, to pieces when rejected: Children’s social anxiety magnifies the linkage between self- and otherevaluations. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 52 (7), 774-781

Taal

Engels

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – ISSN

1469-7610