African American Adolescents’ Academic Persistence: A Strengths-Based Approach

Auteurs

Butler-Barnes, S., Chavous, T., Hurd, N., Varner, F. (2013). 

 PDF-versie

Abstract

Afro-Amerikaanse adolescenten worden geconfronteerd met de uitdaging om academisch succesvol te zijn, zelfs wanneer ze gediscrimineerd worden omwille van hun huidskleur binnen de school. Helaas is er slechts weinig onderzoek naar hoe Afro-Amerikaanse adolescenten gebruik maken van persoonlijke en culturele tools om discriminerende ervaringen te bufferen. Ook is er weinig onderzoek naar de rol van culturele middelen op de relatie tussen schoolse discriminatie ervaringen en academische prestaties van AfroAmerikaanse adolescenten. 220 participanten in deze studie zijn socioeconomisch diverse Afro-Amerikaanse adolescenten. Latente klasse analyse werd gebruikt om clusters te identificeren op basis van “racial pride”, zelfbverwezenlijking en zelfaanvaarding. Drie groepen konden worden geïdentificeerd. De meerderheid van de respondenten behoorde tot de gematigde groep waarin jongeren zitten die matig scoren op de drie schalen. Resultaten tonen aan dat schoolse discriminatie geassocieerd was meteen lager niveau van academische prestaties. Adolescenten met meer trots en zelfaanvaarding vertoonden betere academische prestaties.

Referentie

Butler-Barnes, S., Chavous, T., Hurd, N., Varner, F. (2013). African American Adolescents’ Academic Persistence: A Strengths-Based Approach. Journal of Youth and Adolescence, 42, (9), p.1443-1458.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Interculturaliteit, kansenongelijkheid