Evaluating peer mediation outcomes in educational settings: A meta-analytic review.
Auteurs
Burrell, N. A., Zirbel, C. S., & Allen, M. (2003).

Abstract
WAT
Dit artikel is een meta-analyse van peer bemiddeling studies in een school setting. Het gaat effecten na die geassocieerd zijn met het implementeren van peer bemiddelingsprogramma’s met betrekking tot het beheren van conflict.
Methode
Er werden uitsluitend kwantitatieve studies meegenomen die werden uitgevoerd in scholen. In totaal werden 43 studies opgenomen in de meta-analyse. De resultaten werden opgedeeld in 1) beschrijvende uitkomsten (% succesvolle bemiddelingen en tevredenheid met het behaalde resultaat) 2) impact op de scholen (de perceptie van studenten en leerkrachten over het school conflict klimaat; gedragsmatige indicatoren zoals vechten, schorsingen,…) 3) zaken gerelateerd tot conflict resolutie (kennis over conflict; bekwaamheid om procedures te volgen tijdens een bemiddelingssessie; gebruikte strategieën om conflict op te lossen; perceptie ten aanzien inter-persoonlijk conflict) 4) impact op de bemiddelaar (academische prestaties; gevoel van eigenwaarde/zelfbeeld) Er werd gebruik gemaakt van de variance-centered techniek voor de meta-analyse. Er werden eveneens homogeniteit testen uitgevoerd.
Resultaten
• Descriptieve uitkomsten
o 23 studies rapporteren de resultaten van 4327 bemiddeling sessies. 4028 bemiddelingen (tot akkoord komen) waren succesvol (93%)
o 15 studies (4739 bemiddelingssessies) rapporteerden of de disputanten tevreden waren met het gevonden akkoord. Er bleken 4191 (88%) tevreden te zijn met het bekomen akkoord
• Impact op scholen
o School klimaat: 5 studies vonden een positief effect op school klimaat
o De perceptie van leerkrachten en directeurs ten aanzien van de mate van conflict op school nam af na implementatie van een bemiddelingsprogramma ( 4 studies). Maw leerkrachten en directie merkten een reductie van conflict
o Gedragsmatige uitkomsten zoals schorsingen, vechten, etc. dalen na implementatie van bemiddelingsprogramma’s (17 studies)
• Zaken gerelateerd aan conflict resolutie o Kennis over conflict steeg bij studenten na programma (14 studies)
o Bekwaamheid om de correcte stappen te volgen bij conflict resolutie steeg eveneens (9 studies)
o Strategieën die gebruikt werden om conflict op te lossen veranderden na de implementatie van het programma (zeggen niet op welke manier, wss meer in lijn met bemiddelingsstappen) (15 studies)
o Bemiddelaars hun perceptie op conflict werd positiever na het programma (5 studies). Dus niet als iets uitsluitend negatief…
• Impact van de training op de bemiddelaars
o Onderwijsprestaties van peer bemiddelaars stegen
o Ook de zelfwaarde van de bemiddelaars steeg na implementatie van het programma
Referentie
Burrell, N. A., Zirbel, C. S., & Allen, M. (2003). Evaluating peer mediation outcomes in educational settings: A meta-analytic review. Conflict Resolution Quarterly, 21(1), 7–26.
Taal
Engels
Publicatievorm
Artikel in tijdschrift
Trefwoorden
Non-cognitieve waarden en vaardigheden, onderwijsvernieuwing, onderwijsongelijkheid, probleemgedrag, tolerantie