We don’t need no education! A multilevel inquiry into the compositional and cultural school determinants of school misconduct
Auteurs
Demanet, J. (2013).

Abstract
Afwijkend gedrag op school wordt vooral gezien als een individueel probleem. De prevalentie van gedragsproblemen verschilt echter niet alleen tussen studenten binnen de scholen , maar ook tussen scholen onderling. Er kunnen dus ook institutionele invloeden aan de basis liggen van het regel overtredend gedrag. Het belangrijkste doel van dit proefschrift is om de effecten van structurele school- kenmerken te onderzoeken in relatie tot wangedrag op school . Naast een theoretisch luik wordt er gebruik gemaakt van een multilevel analyse van data (2004- 2005) bij 11.872 studenten in 85Vlaamse middelbare scholen. Drie punten lijken relevant voor de praktijk. Ten eerste moet zittenblijven volgens het onderzoek worden afgeschaft. In de adolescentie kunnen zittenblijvers stigmatisering en deprivatie ondervinden, vooral in scholen waar ze ‘opvallen ‘. Ten tweede moeten de leerkrachten zich bewust zijn van de stereotypen die zij hebben van hun leerlingen en de boodschappen die ze – meestal onbewust – overbrengen aan hun studenten. Ten derde , moeten leerkrachten zich bewust zijn van de belangrijke functie van de steun die ze geven aan hun studenten. Wat ook de structurele voorwaarden van een school-omgeving zijn, en welke invloed deze kunnen uitoefenen op de studenten, uit dit onderzoek blijkt dat de leerkrachten de sleutel vasthouden tot het aanpakken van afwijkend gedrag op school.
Publicaties op basis van hetzelfde onderzoek
Demanet, J., van Houtte M. (2013). Grade retention and its association with school misconduct in adolescence: a multilevel approach. School effectiveness and school improvement, 24, (4) 417-434.
Demanet, J., Vanderwegen, P., Vermeersch, H., Van Houtte M. (2013). Unravelling gender composition effects on rule-breaking at school: a focus on study attitudes. Gent: Ugent.
Referentie
Demanet, J. (2013). We don’t need no education! A multilevel inquiry into the compositional and cultural school determinants of school misconduct. Gent: Ugent.
Taal
Engels
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
Trefwoorden
Diversiteit, interculturaliteit, probleemgedrag, secundair onderwijs, zorg, begeleiding, ondersteuning