Youth collective activism through social media: The role of collective efficacy.
Auteurs
Velasquez, A., & LaRose, R. (2015).

Abstract
De relatie tussen sociale media en jongeren hun politieke participatie is reeds uitgebreid onderzocht. Verklaringen voor jongeren hun online collectief politiek activisme is echter minder onderzocht. Vorig onderzoek heeft het concept van interne politieke doeltreffendheid (‘efficacy’, d.i. het geloof dat acties invloed uitoefenen op de omgeving en een reële verandering teweeg kunnen brengen) gebruikt om de relatie tussen sociale media en politieke participatie te onderzoeken. Nochtans verklaart dit concept enkel individuele politieke participatie, hoewel veel politieke acties collectief gebeuren. Gebaseerd op de Sociale Cognitie Theorie verifieert deze studie de concepten van online politieke zelf- en collectieve doeltreffendheid en onderzoekt hun relatie met online collectief politiek activisme. Resultaten uit een survey bij leden van drie activistische groepen in een Mid-Western US universiteit (n = 222) suggereren dat er een overeenstemming bestaat tussen de doeltreffendheidspercepties en het niveau van agentschap waarop de politieke acties online worden uitgevoerd. Daarnaast beïnvloeden online collectieve doeltreffendheidspercepties individuele participatie in online collectieve acties, maar deze relatie wordt gemodereerd door de ervaren onderlinge samenhang van de acties.
Referentie
Velasquez, A., & LaRose, R. (2015). Youth collective activism through social media: The role of collective efficacy. New Media & Society, 17, (6), 899-918. DOI: 10.1177/1461444813518391
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Maatschappelijke actie, mediagebruik, media-invloeden, participatie