Youth, friendship, and gaming: A network perspective. Cyberpsychology
Auteurs
De Grove, F. (2014).

Abstract
Aangezien digitale ‘games’ een favoriete vrijetijdsbesteding zijn van vele jongeren, is het belangrijk om te begrijpen in welke mate gaming-gerelateerde praktijken zoals praten over games of samen gamen, samenhangen met de kwaliteit van vriendschapsrelaties tussen spelers en niet-spelers. Dit onderzoek biedt ook inzicht in hoe digitale games het alledaagse leven beïnvloeden en speelt in op het debat over de mogelijke effecten van digitale games. Onderzoek naar 100 vriendschapsnetwerken bestudeert in welke mate deze praktijken het alledaagse leven van jongeren bepalen, en of deze beschouwd kunnen worden als een deel van vriendschap. De resultaten tonen dat gamen als gespreksonderwerp zeer vaak voorkwam binnen en tussen vriendschapsnetwerken. In 97% van de bevraagde vriendschapsnetwerken werd gepraat over digitale games. Daarnaast wordt dit geassocieerd met vriendschapskwaliteit in bijna alle netwerken, ongeacht van gender. In 87% van de netwerken gaat frequent praten over games samen met sterkere vriendschapsbanden. Samen gamen is echter minder wijdverspreid dan praten over gamen. In 69% van alle netwerken gameden de jongeren samen, maar dit gebeurde tussen een beperkt aantal jongeren binnen deze netwerken (en vooral tussen jongens). Samen gamen hangt dan ook minder samen met vriendschapskwaliteit dan praten over gamen, vooral wanneer er meer meisjes in een vriendschapsnetwerk zijn.
Referentie
De Grove, F. (2014). Youth, friendship, and gaming: A network perspective. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17 (9), 603-608.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Jeugd(sub)cultuur, vrienden, vrijetijdsbesteding