Speelpleintijd: Een onderzoek naar de beleving van de tijdsordening op het gemeentelijk speelplein van Overijse.

Auteurs

Meire, J. (2008).

 PDF-versie

Abstract

Dit onderzoek polst naar de tijdsbeleving van kinderen op het speelplein van Overijse. Om de tijdsbeleving van kinderen op een zo open mogelijke manier te vatten, werd ervoor gekozen om kinderen (tot 10 jaar) gedurende twee weken op het speelplein zelf te observeren, meer bepaald de semi-participerende observatie. Als georganiseerde vorm van vrije tijd en van spelen kent het speelplein een spanning tussen ‘vrije tijd’ waaraan kinderen een eigen invulling (willen) geven en het georganiseerde karakter van het speelplein. Een heel duidelijke breuklijn ligt tussen enerzijds het gesloten aanbod van strikt begeleid spel in de voormiddag, en anderzijds het open speelaanbod van de namiddag samen met het vrije spel (zonder aanbod) over de middag (en voor 9 en na 16 uur). Een speelplein biedt erg veel mogelijkheden voor de strevingen of aspiraties van kinderen. Het speelpleinwerk geeft kinderen de mogelijkheid om andere kinderen op een vrij informele manier te ontmoeten om samen te spelen. Daarnaast streven vooral de jongere kinderen (kleuters) naar geborgenheid. Uit dit rapport blijkt ook dat heel wat onderzoek over tijdsbeleving en tijdsbesteding is gekoppeld aan de kwestie van tijdsdruk. Is er wel voldoende tijd beschikbaar voor alle dingen die je zou willen of moeten doen? Tijdsdruk is dan wel geen thema op het speelplein, maar toch dringt de tijdsorde van het speelplein zich af en toe dwingend op. Dit gebeurt vooral in overgangsmomenten, inclusief activiteitenwissels binnen een georganiseerd spel. De strakheid van de tijdsordening staat haaks op de speelsheid van de kinderen en ook op de speelse objectieven van het speelpleinwerk.

Referentie

Meire, J. (2008). Speelpleintijd: Een onderzoek naar de beleving van de tijdsordening op het gemeentelijk speelplein van Overijse. Meise: Kind & Samenleving.

Taal

Nederlands

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Jeugdwerk, vrijetijdsbeleving, vrijetijdsbesteding, welbevinden