Break every rule : does behavioral disengagement explain ethnic composition effects on higher education enrollment?
Auteurs
Vandelannote, I., Shirley, M., Wolniak, G., & Demanet, J. (2021)

Abstract
Deze studie onderzoekt of de etnische samenstelling van scholen op lange termijneffecten heeft op de inschrijvingen in het hoger onderwijs en op de institutionele keuze. Met behulp van theoretische inzichten van de cultureel-ecologische theorie onderzoeken we of gedragsmatige ontkoppeling de effecten van etnische schoolsamenstelling op hoger onderwijsdeelname medieert. Ten slotte onderzoeken we of de cultureel-ecologische theorie opgaat voor verschillende onderwijssystemen met verschillende migratiegeschiedenissen, maar met vergelijkbare sociodemografische kenmerken binnen de respectieve nationale contexten. Multilevel logistische analyses worden uitgevoerd op gegevens verzameld in Gent, België (met 1.253 leerlingen verspreid over 30 scholen) en Washington State in de VS (met 1.150 leerlingen verspreid over 45 scholen). Zowel voor Gent als voor Washington toonden de resultaten aan dat gedragsmatig ontkoppelde leerlingen minder naar het hoger onderwijs en naar langdurende programma’s gingen (d.w.z. respectievelijk naar vierjarige programma’s en naar universitaire programma’s). In Gent verhoogt het school lopen in scholen met een etnische concentratie bovendien de gedragsmatige betrokkenheid, wat de relatie tussen de etnische samenstelling van de school en de inschrijving in het hoger onderwijs aan de universiteit bemiddelde. Voor de staat Washington werden geen bemiddelingseffecten gevonden.
This study investigates whether ethnic school composition has long-term effects on higher education enrollment and institutional choice. Using theoretical insights of cultural-ecological theory, we investigate whether behavioral disengagement mediates ethnic school composition effects on higher education attendance. Lastly, we investigate whether cultural-ecology theory holds in different educational systems with different migration histories, but with similar sociodemographic characteristics within the respective national contexts. Multilevel logistic analyses are carried out on data gathered in Ghent, Belgium (with 1,253 students across 30 schools) and Washington State in the U.S (with 1,150 students across 45 schools). For both Ghent and Washington State, results showed that behaviorally disengaged students attended higher education and long-cycle programs less (i.e. four-year programs and university programs respectively). Additionally, for Ghent, attending ethnic concentration schools increases behavioral engagement, which mediated the relationship between ethnic school composition and higher education enrollment in university. No mediation effects were found for Washington State.
Referentie
Vandelannote, I., Shirley, M., Wolniak, G., & Demanet, J. (2021). Break every rule : does behavioral disengagement explain ethnic composition effects on higher education enrollment? In AERA 2021, American Educational Research Association Annual Meeting, Proceedings. Virtual.
Taal
Engels
Publicatievorm
Conference paper