A Longitudinal Study of Adolescent Internet Addiction: The Role of Conscientiousness and Classroom Hostility.

Auteurs

Stavropoulos, V., Kuss, D., Griffiths, M., Motti-Stefanidi, F. (2016).

 PDF-versie

Abstract

In de afgelopen tien jaar is onderzoek naar internetverslaving toegenomen. Bijna alle studies in dat veld zijn echter cross-sectioneel en houden geen rekening met de context waarin internet gebruik plaats vindt. Daarom onderzocht logitudinale studie de rol van ordelijkheid (als persoonlijkheidskenmerk) en klasgerelateerde vijandigheid (als context factor) in de ontwikkeling van internetverslaving. 648 adolescenten namen deel en werden bevraagd over een 2 jaar durende periode (tussen de leeftijd 16 en 18). Een drie-niveau hiƫrarchisch lineair model werd gebruikt op de verzamelde data. Resultaten toonden dat (1) een lagere ordelijkheid geassocieerd was met internetverslaving en dit niet veranderde over tijd, en (2) alhoewel een vijandelijke klas initieel geen effect had, dit wel de kwetsbaarheid van meisjes voor een internetverslaving deed stijgen over tijd en beschermend werkte voor jongens. Resultaten duiden erop dat de rol van individuele en contextuele internetverslaving factoren kunnen verschillen tussen genders en over tijd. Meer specifiek, alhoewel ordelijkheid een beschermd effect lijkt te behouden, zorgde het tijdseffect van klasgerelateerde vijandelijkheid voor een stijging in het risico op internetverslaving bij meisjes.

Referentie

Stavropoulos, V., Kuss, D., Griffiths, M., Motti-Stefanidi, F. (2016). A Longitudinal Study of Adolescent Internet Addiction: The Role of Conscientiousness and Classroom Hostility. Journal of Adolescent Research, 31(4), 442-473. DOI: 10.1177/0743558415580163

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Mediagebruik, Varia