A Social Ecological Approach to Hazardous Alcohol Use among Flemish Higher Education Students.

Auteurs

Tholen, R., Wouters, E., Ponnet, K., De Bruyn, S., & Van Hal, G. (2020).

 PDF-versie

Abstract

Hazardous use of alcohol is a global public health concern. Statistics suggest that this is particularly common in Europe, and among higher education students. Although it has been established that various factors—ranging from the individual to the overarching societal level—are associated with misuse of alcohol, few studies take multiple levels of influence into account simultaneously. The current study, therefore, used a social ecological framework to explore associations between variables from multiple levels of influence and the hazardous use of alcohol. Data were obtained from a representative sample of higher education students from Flanders, Belgium (n = 21,854), and explored using hierarchical multiple regression analyses. The results demonstrated that the individual, interpersonal, organizational, community, and policy levels, were all associated with risky alcohol consumption. When devising interventions, policymakers should, therefore, take into consideration that variables from multiple levels of influence are at play. Students’ capacities to change or maintain their alcohol consumption behaviors may be undermined if social settings, overarching environments, social norms, and policies are not conducive to their motivations and social expectations.

Schadelijk alcoholgebruik is een wereldwijd probleem voor de volksgezondheid. Statistieken wijzen erop dat dit vooral gebruikelijk is in Europa en onder studenten in het hoger onderwijs. Hoewel werd vastgesteld dat verschillende factoren, variërend van het individuele tot het overkoepelende sociale niveau, verband houden met alcoholmisbruik, houden maar weinig onderzoeken tegelijkertijd rekening met meerdere niveaus van invloed. Deze studie gebruikte daarom een sociaal-ecologisch kader om associaties tussen variabelen van meerdere invloedsniveaus en het schadelijk gebruik van alcohol te onderzoeken. Gegevens werden verkregen uit een representatieve steekproef van studenten in het hoger onderwijs uit Vlaanderen, België (n = 21.854) en onderzocht met behulp van hiërarchische meervoudige regressieanalyses. De resultaten toonden aan dat het individuele, interpersoonlijke, organisatorische, gemeenschaps- en beleidsniveau allemaal geassocieerd waren met risicovol alcoholgebruik. Bij het bedenken van interventies dienen beleidsmakers er daarom rekening mee te houden dat variabelen van meerdere invloedsniveaus een rol spelen. De capaciteiten van leerlingen om hun alcoholconsumptiegedrag te veranderen of in stand te houden kan worden ondermijnd als sociale omgevingen, overkoepelende omgevingen, sociale normen en beleid niet bevorderlijk zijn voor hun motivaties en sociale verwachtingen.

Referentie

Tholen, R., Wouters, E., Ponnet, K., De Bruyn, S., & Van Hal, G. (2020). A Social Ecological Approach to Hazardous Alcohol Use among Flemish Higher Education Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 8288.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

https://doi.org/10.3390/ijerph17218288

Trefwoord(en)

alcohol consumption; higher education students; student health; environmental
factors; quantitative research