A study of effectiveness of human rights education in Turkey.

Auteurs

Karaman Kepenekci *, Y. (2005).

 PDF-versie

Abstract

WAT In dit artikel wordt de effectiviteit nagegaan van burgerschap en mensenrechten cursussen in primair onderwijs in Turkije.

Methode Er namen 71 leerkrachten die cursussen over burgerschap en mensenrechten onderwijzen deel aan deze studie. Door middel van kwalitatief onderzoek op basis van 12 open vragen werd de mening onderzocht van de effectiviteit van de cursussen. De lessen werden gegeven op basis van de leerplannen en boeken die worden aangeraden door het ministerie van onderwijs in Turkije. Analyses zijn beschrijvend.

Resultaten
• Bijna alle leerkrachten vinden dat deze lessen belangrijk zijn en deel moeten zijn van het leerprogramma
• Meer dan de helft van de leerkrachten denkt dat de cursussen niet effectief zijn omdat ze voornamelijk een louter informatief doel hebben.
• De inhoud van de cursussen was voor de meerderheid van de leerkrachten te abstract en niet aangepast aan het niveau van de leerlingen.

Referentie

Karaman Kepenekci *, Y. (2005). A study of effectiveness of human rights education in Turkey. Journal of Peace Education, 2(1), 53–68. http://doi.org/10.1080/1740020042000334091

Taal

Engels

Publicatievorm

Artikel