Aan motivatie geen gebrek. De academische motivatie en waardering voor de school bij autochtonen en allochtonen.

Auteurs

Van Droogenbroeck, F. (2013).

 PDF-versie

Abstract

In hoofdstuk 3 “Aan motivatie geen gebrek” van het boek -Jong In Antwerpen en Gent- werden de determinanten van academische motivatie en schoolwaardering in kaart gebracht. Hierbij werd onderzocht in welke mate autochtonen en allochtonen verschillen in academische motivatie en schoolwaardering? De analyses werden uitgevoerd op alle jongeren jonger dan 22 jaar (n=3756). Om significante verschillen tussen autochtonen en allochtonen na te gaan op academische motivatie en waardering voor de school wordt gebruik gemaakt van een One-Way Anova met Post Hoc Bonferonni test. Deze test gaat na of de gemiddelden op de schalen voor de verschillende groepen significant van elkaar verschillen. De determinanten van academische motivatie en schoolwaardering worden in kaart gebracht aan de hand van multivariate lineaire regressie. De allochtone moslims rapporteren een hogere waardering voor de school dan de niet-moslim jongeren, en zij zijn even academische gemotiveerd dan hun autochtone medeleerlingen. Voor beide groepen is er een consistente invloed van relaties met de leerkrachten en de opvolging door de ouders. Leerlingen die een positieve relatie rapporteren met de leerkrachten zijn meer gemotiveerd en hebben een hogere waardering voor de school. Ook vertonen leerlingen die meer opgevolgd worden door de ouders een hogere academische motivatie en waardering voor de school. Opmerkelijk hierbij is dat dit effect bij allochtone moslims vooral werd bepaald door de opvolging door de vader terwijl bij de autochtonen de opvolging door de moeder de sterkste invloed had. De leerachterstand van moslimjongeren is een gekend fenomeen zijn, dit hoofdstuk uit de JOP-monitor Antwerpen-Gent leert ons dat moslimjongeren een hogere nuttigheidswaarde aan de school koppelen dan niet-moslimjongeren. Zij zijn bovendien even gemotiveerd als andere leerlingen. Deze bevindingen suggereren dat er verre van optimaal gebruik wordt gemaakt van de academische motivatie en van de talenten van de moslimjongeren.

Referentie

Van Droogenbroeck, F. (2013). Aan motivatie geen gebrek. De academische motivatie en waardering voor de school bij autochtonen en allochtonen. In N. Vettenburg, M. Elchardus, J. Put, & S. Pleysier (Eds.), Jong in Antwerpen en Gent. Bevindingen uit de JOP-monitor Antwerpen-Gent (pp. 79–94). Leuven: Acco.

Taal

Nederlands

Publicatievorm

Boek

ISBN – ISSN

9789033492303

Trefwoorden

Algemene cijfers, Non-cognitieve waarden en vaardigheden, Diversiteit